Cu cât au crescut vânzările de vitamine și suplimente în ultimii 10 ani?
Vânzările de vitamine şi suplimente alimentare s-au triplat într-un deceniu, până la 2,7 mld. lei. Cel mai rapid ritm de creştere al pieţei suplimentelor alimentare şi vitaminelor a fost în 2021, de aproape 18% faţă de anul anterior.
Piaţa vitaminelor şi a suplimentelor alimentare vândute în România a crescut de la 922 mil. lei în 2012, până la peste 2,7 miliarde de lei în 2022, ceea ce înseamnă o triplare într-un deceniu, potrivit datelor oferite de compania de cercetare Euromonitor International, la solicitarea ZF.
În ultimii trei ani, odată cu debutul pandemiei, piaţa a crescut constant cu două cifre, iar cel mai bun an pentru vânzările acestor produse a fost 2021, când ritmul de creştere a fost de aproape 18% faţă de anul anterior. Această creştere semnificativă s-a suprapus şi cu cel mai agresiv val al pandemiei, lucru care a determinat pacienţii să cumpere produse pentru întărirea imunităţii.
Vânzările de vitamine și suplimente au avut parte de o creștere susținută
„În ultimii zece ani a fost o creştere semnificativă în segmentul vitaminelor, cu subcategoria de multivitamine cu cel mai rapid ritm de creştere în 2022, de până la 15%, ceea ce duce piaţa la 780 mil. lei“, potrivit specialiştilor de la Euromonitor International.
Din datele care au reieşit din cercetarea Euromonitor, multivitaminele care se adresează bărbaţilor sau femeilor şi formulele speciale pentru vârstnici sau persoanele cu diabet, de exemplu, sunt printre cele unde vom vedea cele mai multe inovaţii, ca un trend din piaţă. Consumatorii preferă să cumpere multivitamine în detrimentul unei singure vitamine din comoditate, dar şi din motive economice.
Vânzarea suplimentelor online, un trend tot mai accentuat
În plus, un alt trend menţionat de Euromonitor International este creşterea vânzării online a acestor produse, pe măsură ce mai mulţi retaileri online adaugă vitaminele în portofoliile lor de produse. Acest lucru va duce la creşterea vânzărilor, mai ales în funcţie de sezon, cum este cazul celui de iarnă, când sunt promovate vitaminele pentru imunitate sau vitamina D.
Ziarul Financiar a scris despre intrarea retailerului online eMAG pe segmentul medicamentelor eliberate fără reţetă, încă din 2019. În prezent, eMAG are listate peste 3.000 de produse în categoria vitamine şi minerale, potrivit sinformaţiilor de pe site-ul companiei.
Trendul suplimentelor organice
Un alt trend care începe să prindă contur, mai ales în zonele urbane din România, este cel al formulelor „verzi“ din spatele vitaminelor, consumatorii căutând ca aceste produse să provină din plante organice. Aceste trenduri duc la creşterea cererii şi încurajează evoluţia cererii din retail, mai adaugă specialiştii Euromonitor International.
Piaţa a crescut semnificativ în ultimii ani, pe fondul unui ritm agitat de viaţă. Cele mai mari companii care pun pe piaţa locală suplimente şi vitamine sunt majoritar reprezentanţe ale unor giganţi internaţionali, care aduc direct sau prin distribuitori produsele în farmacii, fără capacitate de producţie în ţară.
În ultimii ani însă, în urma cererii din partea pacienţilor şi a creşterii apetitului pentru vitamine, producătorii s-au orientat spre diversificarea portofoliului pe această zonă, mai ales că sunt produse care nu au preţul reglementat.
Prevenția
Atenţia din ce în ce mai mare a românilor spre prevenţie, un trend care a evoluat în pandemie, atrage companiile din domeniul suplimentelor alimentare, care caută prezenţa locală.
„România este cea mai mare piaţă în Europa de Sud-Est. Este, de asemenea, foarte dinamică, este foarte interesantă pentru majoritatea companiilor, de aceea sunt prezente pe piaţa românească“, spunea recent într-un interviu pentru ZF Bedros Kalfayan, CEO, Sun Wave Pharma. Şi compania USP, fondată în America în urmă cu aproape 30 de ani, dar cu o prezenţă puternică în Polonia, a decis în 2020 să intre şi în România cu cinci branduri de suplimente alimentare.
Un studiu al Consiliului Concurenţei a arătat că românii fac confuzie între medicamentele eliberate fără reţetă medicală (OTC) şi vitamine şi suplimente alimentare. Concurenţa spune că este nevoie de reglementări prin care consumatorul să poată identifica rapid şi clar un supliment alimentar şi un medicament. Soluţiile expuse de autoritatea de Concurenţă includ crearea unei baze de date cu aceste produse care să fie uşor accesibilă, iar consumatorul să poată accesa detalii despre suplimentul alimentar pe care doreşte să îl cumpere.
Un medicament are în componenţă o substanţă activă care tratează sau previne bolile. Însă, suplimentele alimentare nu tratează sau vindecă boli, ci sunt surse concentrate de vitamine sau minerale, care au efect nutritiv. Dacă medicamentele cu sau fără reţetă medicală pot fi cumpărate doar din farmacii, suplimentele alimentare sau vitaminele sunt disponibile oricui chiar în magazinele alimentare.