România a importat „aur negru” şi produse petroliere ruseşti de peste 2 miliarde de euro
O treime din importurile totale de petrol ale României au venit din Rusia, arată datele Institutlui Naţional de Statistică pentru primele 8 luni ale anului, cantităţile fiind cu 46% mai mari faţă de cele de anul trecut, potrivit unei analize realizate de Ziarul Financiar.
Potrivit datelor de la INS, în primele opt luni ale anului România a importat 5,6 milioane de tone de petrol din care 1,9 milioane de tone au venit din Rusia. În mod normal, într-un an, necesarul de consum al României este de circa 10-11 milioane de tone de petrol, din care numai o treime este extras intern.
Principala sursă de import a României este Kazahstanul. Faţă de anul 2021, aceeaşi perioadă, cantităţile de petrol aduse din Rusia au fost cu 46% mai mari.
Importurile de petrol din Rusia s-au dublat
Ca valoare însă, importurile de petrol din Rusia s-au dublat, până la 1,2 miliarde de euro de la 522 de milioane de euro în primele opt luni ale anului trecut.
Şi pe partea de produse petroliere România are nevoie de importuri, mai ales de motorină. Astfel, în primele opt luni ale anului România a importat 1 milion de tone de produse petroliere ruseşti dintr-un total importat de 1,7 milioane de tone. Valoarea importurilor din Rusia s-a ridicat la circa 1 mld. euro, mai arată datele INS. Ca şi cantităţi, pe partea de produse petroliere a fost înregistrată o scădere de circa 16% faţă de primele opt luni din 2021.
Petrolul rusesc nu mai poate intra în România
De pe 5 decembrie, petrolul rusesc nu mai poate intra în România, iar din februarie, anul viitor, nici produsele petroliere ruseşti nu mai pot intra pe piaţa locală ca urmare a pachetului de sancţiuni implementat de UE împotriva Rusiei în urma declanşării războiului din Ucraina, singura excepţie fiind cantităţile transportate prin conducte.
Mai departe, la începutul lunii decembrie, ţările G7 şi Australia, aliniate cu Uniunea Europeană, au stabilit un prag de 60 de dolari pe baril pe importurile de ţiţei pe cale maritimă din Rusia, pentru ţările care cumpără în continuare ţiţei rusesc.