Aplicaţia TikTok, deţinută de chinezi, ridică probleme de securitate naţională, a declarat directorul FBI, Chris Wray, semnalând riscul ca guvernul chinez să folosească aplicaţia de partajare de videoclipuri pentru a influenţa utilizatorii sau pentru a le controla dispozitivele, relatează Reuters.
„Avem preocupări legate de securitatea naţională în legătură cu TikTok”, a declarat Wray în faţa membrilor Comisiei pentru Securitate Internă din Camera Reprezentanţilor, în cadrul unei audieri privind ameninţările la nivel mondial, potrivit unui transcript al CNBC.
Printre riscuri se numără „posibilitatea ca guvernul chinez să folosească (TikTok) pentru a controla colectarea de date despre milioane de utilizatori sau pentru a controla algoritmul de recomandare, care ar putea fi folosit pentru operaţiuni de influenţare”, a declarat Wray în faţa parlamentarilor americani.
Beijingul ar putea, de asemenea, să folosească populara aplicaţie, deţinută de ByteDance, pentru a „controla software-ul de pe milioane de dispozitive”, oferindu-i posibilitatea de a „compromite din punct de vedere tehnic” aceste dispozitive, a adăugat el.
TikTok a susţinut că nu stochează datele utilizatorilor americani în China, unde legea permite guvernului să oblige companiile să predea informaţii interne.
Wray a declarat că legea în sine este „un motiv suficient pentru a fi extrem de îngrijorat”.
Administraţia Biden s-ar afla în discuţii cu TikTok pentru a-i permite să continue să opereze în SUA cu măsuri de securitate mai stricte, potrivit The New York Times.
„După cum a precizat directorul Wray în remarcile sale, contribuţia FBI este luată în considerare ca parte a negocierilor noastre în curs cu guvernul SUA”, a declarat un purtător de cuvânt al TikTok. „Deşi nu putem comenta detaliile acestor discuţii confidenţiale, suntem încrezători că ne aflăm pe o cale de a satisface pe deplin toate preocupările rezonabile ale autorităţilor din SUA”.
Însă un raport al Forbes a pus la îndoială securitatea informaţiilor utilizatorilor americani ai aplicaţiei chineze TikTok. Forbes a relatat, de exemplu, că ByteDance, compania mamă a TikTok, plănuia să folosească aplicaţia pentru a monitoriza detaliile specifice de localizare ale anumitor cetăţeni americani, citând materiale pe care le-a analizat. TikTok a ripostat la material, negând că ar fi urmărit vreodată anumiţi cetăţeni americani cu locaţiile lor specifice.
Aplicaţia TikTok a crescut semnificativ şi în România. Cifrele publicate în resursele de publicitate ale ByteDance indică faptul că TikTok avea 6,37 milioane de utilizatori cu vârsta de 18 ani şi peste în România la începutul anului 2022.
Pentru context, cifrele ByteDance indică faptul că reclamele TikTok au ajuns la 41% din toţi adulţii cu vârsta de 18 ani şi peste în România la începutul anului 2022. Între timp, reach-ul publicitar al TikTok în România a fost echivalent cu 37,9% din baza locală de utilizatori de internet la începutul anului, indiferent de vârstă.
La începutul anului 2022, 50,8% din audienţa publicitară a TikTok în România era de sex feminin, în timp ce 49,2% era de sex masculin.