Cât plătește Boeing pentru că a indus în eroare publicul cu privire la avioanele 737 Max?
Boeing și fostul director general Dennis Muilenburg au acceptat să plătească amenzi mari pentru a soluționa acuzațiile Comisiei pentru valori mobiliare și burse de valori că au indus în eroare publicul cu privire la siguranța modelului 737 Max, în urma a două accidente în 2018 și 2019, scrie CNN.
SEC susține că, în urma prăbușirii în octombrie 2018 a unui avion Lion Air 737 Max, în urma căreia au murit 189 de persoane, Boeing și Muilenburg știau că o parte a sistemului de control al zborului avionului reprezenta o problemă de siguranță continuă, dar au spus publicului că 737 Max era sigur pentru zbor. După un accident fatal al 737 Max din 10 martie 2019, SEC susține că Boeing și Muilenburg au indus în eroare publicul cu bună știință cu privire la „derapaje” și „lacune” în procesul de certificare a acelui sistem de control al zborului.
„În vremuri de criză și tragedie, este deosebit de important ca societățile publice și directorii să furnizeze informații complete, corecte și veridice piețelor”, a declarat președintele SEC, Gary Gensler, într-o declarație. „Compania Boeing și fostul său director general, Dennis Muilenburg, nu au respectat această obligație de bază. Aceștia au indus în eroare investitorii prin oferirea de asigurări cu privire la siguranța modelului 737 MAX, deși cunoșteau existența unor probleme grave de siguranță.”
Boeing va plăti o despăgubire de 200 de milioane de dolari
Într-o declarație, Boeing a precizat că înțelegerea „rezolvă pe deplin ancheta SEC, dezvăluită anterior, în chestiuni legate de accidentele 737 MAX”.
„Înțelegerea de astăzi face parte din efortul mai amplu al companiei de a rezolva în mod responsabil problemele juridice restante legate de accidentele 737 MAX într-un mod care să servească interesele acționarilor, angajaților și altor părți interesate”, a declarat Boeing.
Compania și Muilenburg au fost de acord să soluționeze acuzațiile de încălcare a prevederilor antifraudă ale legilor americane privind valorile mobiliare, dar nu au recunoscut sau negat acuzațiile SEC. Boeing a fost de acord să plătească o despăgubire de 200 de milioane de dolari, iar Muilenburg a fost de acord să plătească 1 milion de dolari.
Boeing și Muilenburg au pus profitul mai presus de oameni
„Boeing și Muilenburg au pus profitul mai presus de oameni, inducând în eroare investitorii cu privire la siguranța modelului 737 Max, totul într-un efort de a reabilita imaginea Boeing după două accidente tragice care au dus la pierderea a 346 de vieți și la o durere incalculabilă pentru atât de multe familii”, a declarat Gurbir Grewal, directorul Diviziei de aplicare a legii a SEC, într-o declarație.
Muilenburg a pierdut postul de conducere la Boeing în decembrie 2019. Dar a plecat cu opțiuni de acțiuni și alte active în valoare de aproximativ 80 de milioane de dolari la acel moment – deși acțiunile Boeing au pierdut mai mult de jumătate din valoarea lor de atunci. Nu se știe ce a făcut Muilenburg cu acțiunile și opțiunile sale Boeing după plecarea sa.
Deși 200 de milioane de dolari poate părea o amendă substanțială pentru o companie, aceasta reprezintă o mică parte din pierderile deja provocate de cele două accidente fatale care au ucis în total 346 de persoane și au dus la imobilizarea la sol timp de 20 de luni a celui mai bine vândut avion al Boeing.
Investitorii au pierdut chiar mai mult decât Boeing
Boeing a dezvăluit deja că firma a suferit o lovitură de 21 de miliarde de dolari în profitul său final din cauza pierderii veniturilor din vânzări și a creșterii costurilor – și asta nu include potențiala răspundere juridică față de familiile victimelor. Prin urmare, amenda de 200 de milioane de dolari reprezintă mai puțin de 1% din pierderile declarate anterior.
Investitorii au pierdut chiar mai mult: Capitalizarea bursieră a Boeing s-a prăbușit cu aproximativ 58%, sau 115 miliarde de dolari, de la prima prăbușire a unui 737 Max la scurt timp după decolarea din Indonezia, în octombrie 2018. În timp ce aproximativ 100 de miliarde de dolari din această sumă a avut loc în perioada pandemiei care a afectat cererea de zboruri și achizițiile de aeronave, imobilizarea prelungită a Max a deschis ușa pentru companiile aeriene să anuleze sute de comenzi pentru avioane fără penalizări.