Motorul cu combustie internă este pe moarte. În cât timp va dispărea definitiv?
Ford Model T nu a adus sfârșitul cailor, dar i-a înlocuit ca mijloc principal de transport al Americii. Așa cum oamenii încă iubesc și călăresc cai, la fel vor iubi și folosi în continuare vechile mașini care folosesc motorul cu combustie internă.
Dar începând din 2035, în California nu va mai putea fi cumpărată o mașină nouă care folosește motorul cu combustie internă. Guvernul statului California renunță treptat la vânzarea acestora.
„Regula, emisă de California Air Resources Board, va cere ca toate mașinile noi vândute în stat până în 2035 să nu aibă emisii de gaze cu efect de seră, cum ar fi dioxidul de carbon. Vor exista praguri care, de exemplu, cer ca 35% dintre mașinile pentru pasageri vândute până în 2026 să nu producă emisii, acest prag crescând la 68% în 2030”, au scris jurnaliștii Coral Davenport, Lisa Friedman și Brad Plumer în New York Times.
Motorul cu combustie internă va dispărea din California
Noua regulă din California este permisă în temeiul unei derogări de la Clean Air Act, o regulă stabilită pentru prima dată ca parte a legii federale a aerului, adoptată în 1970.
Capacitatea Californiei timp de o jumătate de secol de a depăși cerințele federale a fost eliminată de Donald Trump, dar recent restaurată de Joe Biden. Aproximativ 12 state urmează în mod obișnuit exemplul Californiei, mărind impactul acestei mișcări, scrie Tech Xplore.
După cum ne-am putea aștepta, există și oameni care se opun acestei încălcări a libertății. Unii au identificat obstacolele în calea implementării: rețeaua electrică va fi aglomerată, nu sunt suficiente stații de încărcare, vehiculele electrice sunt prea scumpe, californienii vor merge pur și simplu în Nevada pentru a-și cumpăra mașini etc.
O evoluție firească
Cu siguranță vor exista oameni care nu vor respecta această regulă. Dar nu are rost să discutăm despre obstacole. Cu siguranță că pe parcurs vor exista probleme, dar vehiculele electrice le vor înlocui pe cele care folosesc motorul cu combustie internă, deoarece se bazează pe o tehnologie superioară.
De aceea automobilul a înlocuit calul. Nu puteai să parchezi un cal și să pleci. Aceștia aveau nevoie de mâncare, apă, un grajd curat, afecțiune și chiar medicamente. Caii aveau nevoie de mai multe resurse pentru întreținere și nu erau la fel de comozi sau puternici precum motorul cu ardere internă.
Inițial, erau mai multe grajduri decât benzinării, dar acest lucru s-a schimbat în timp. Aceeași transformare o vom vedea cu stațiile de încărcare care înlocuiesc benzinăriile. Desigur, fiecare problemă cu vehiculele electrice va fi amplificată de rețelele sociale și de televiziunile de știri, o realitate din viața modernă cu care Henry Ford nu a trebuit să se confrunte.
Mașinile ce folosesc motorul cu combustie internă sunt mai ieftine acum, însă acest lucru se va schimba
Vehiculele electrice sunt mai scumpe acum, dar în cele din urmă vor fi competitive ca preț. De-a lungul vieții, acestea sunt deja mai ieftine, dar în curând chiar și costul de vânzare cu amănuntul sau de capital al vehiculului electric va fi la fel de scăzut ca al mașinilor actuale.
În măsura în care vehiculul electric este alimentat de energie regenerabilă, costul combustibilului va fi scăzut și previzibil. Vehiculele electrice necesită mai puține servicii și au mai puține piese în mișcare. Cel mai important, producătorii de automobile văd imensa oportunitate de afaceri în înlocuirea flotei auto a Americii și au pariat deja pe aceasta. Aceștia investesc miliarde în vehiculele electrice.
Cum se pregătesc producătorii auto?
„Mai mulți producători de automobile au spus că strategiile lor au fost aliniate cu obiectivul Californiei de a promova vehicule fără emisii. General Motors a spus că încă analizează regula, dar că compania avea deja obiectivul de a vinde numai vehicule electrice până în 2035”, spun Davenport, Friedman, and Plumer.
„General Motors și California au o viziune comună a unui viitor complet electric”, a declarat Elizabeth Winter, purtătoarea de cuvânt a grupului G.M.
Directorul de sustenabilitate al Ford, Bob Holycross, a declarat că compania plănuiește să investească peste 50 de miliarde de dolari în vehicule electrice și baterii până în 2026 și a spus că regula va „stabili un exemplu pentru Statele Unite”.
Un purtător de cuvânt al Stellantis, companie care deține mărcile Chrysler, Fiat, Dodge și altele, a declarat că compania intenționează să introducă 25 de noi modele electrice până în 2030 pentru a ajuta la sprijinirea obiectivelor Californiei, amintesc cei trei jurnaliști.
Companiile auto sunt încântate că riscul pe care și-au asumat investițiile în vehicule electrice pare acum un pariu mult mai sigur decât înainte ca statul California să acționeze.
Economia circulară nu trebuie să fie un sacrificiu
Vehiculele electrice comercializate vor include modele la prețuri mai mici, dar ofertele lor inițiale includ camionete precum Ford F-150 Lightning, mașini sport, SUV-uri și alte modele populare de ultimă generație. Companiile nu le cer clienților să sacrifice funcțiile, ci proiectează și integrează în mod activ noi opțiuni care profită de noua tehnologie.
Așa ar trebui să arate economie bazată pe resurse regenerabile: tehnologia să aibă un impact mic asupra planetei și, în același timp, să răspundă tuturor cerințelor consumatorilor. Cu timpul, materialele utilizate în construcția vehiculelor vor fi din surse reciclate, cum deja se întâmplă cu pământurile rare din baterii, cu anvelopele și cu aluminiul.
Este important ca sustenabilitatea să nu arate ca un sacrificiu, ci să integreze produse, funcții și servicii atrăgătoare. Producătorii auto par să se descurce foarte bine la acest capitol.
O lege care ar putea duce la noi progrese
O altă trăsătură demnă de remarcat a mișcării Californiei este impactul pozitiv și care forțează tehnologia, al reglementării.
Aceste reguli nu vor „fura locurile de muncă”, ci vor stimula crearea unora noi. Vedem asta de zeci de ani la vehiculele care folosesc motorul cu combustie internă.
Reglementările din domeniul auto s-au concentrat mai întâi pe siguranță, aducând obligativitatea dotării cu centuri de siguranță și apoi cu airbaguri. Apoi acestea s-au concentrat pe controlul poluării, cu convertoare catalitice, și pe îmbunătățirea consumului de benzină.
Ce s-a întâmplat? Odată ce inginerii și-au dat seama cum să respecte regulile, au început să îmbunătățească mașinile. Au folosit materiale mai ușoare, au înlocuit piesele mecanice cu unele electronice, au transformat mașinile în computere mobile cu o gamă incredibilă de funcții, de la senzori care te împiedică să te lovești de alte mașini până la alarme care nu te lasă să-ți uiți copilul în mașină.
Bateriile și timpul de încărcare necesare primei generații de vehicule electrice vor fi în cele din urmă înlocuite cu baterii care au mai multă autonomie și se reîncarcă mai repede. Aceste îmbunătățiri au început deja să apară.
Cât va mai rezista motorul cu combustie internă pe piețe? Probabil că nu mult
Trebuie să dezvoltăm sustenabilitatea pe baza pe care o avem, luând în considerare modul în care oamenilor le place să-și trăiască viața. California a fost construită având la bază automobile, suburbii și autostrăzi. Pentru un străin, o autostradă cu 12 benzi ar putea fi înspăimântătoare, dar pentru californieni este un lucru cu care s-au obișnuit.
În ultima jumătate de secol, acesta este statul care a condus drumul către curățarea aerului din SUA. Și acum o face din nou în ceea ce privește schimbările climatice și vehiculele electrice.
Chiar înainte de această nouă regulă, în 2021, 12% dintre toate mașinile noi vândute în California erau electrice, iar anul acesta procentajul este de peste 16%. Aproximativ un milion de gospodării din California au panouri solare.
Vehiculul electric este un element al unui sistem de gospodării și transport care va fi într-o zi mai puțin distructiv pentru mediu decât sistemul de astăzi. California va fi primul stat care ajunge în acel punct și va trebui să le învețe și pe celelalte cum să o facă.
Vă recomandăm să citiți și:
Prima țară din lume care oferă gratuit produse menstruale
Statele Unite ar putea avea o nouă „centură de căldură extremă” până în 2053
Elon Musk susține că Tesla va lansa camionul electric anul acesta