Peste trei pătrimi dintre români sunt de acord ca educația sanitară și sexuală să fie predată în școli, adecvat fiecărei vârste și ca materie de sine stătătoare, în condițiile în care familia este valoarea principală pe care o împărtășesc.
Peste trei pătrimi dintre români (77%) sunt de acord ca educația sanitară și sexuală să fie predată în școli, adecvat fiecărei vârste și ca materie de sine stătătoare, în condițiile în care familia este valoarea principală pe care o împărtășesc, arată un studiu realizat de Cult Market Research, la comanda Societății pentru Educație Contraceptivă și Sexuală (SECS) , în cadrul unui proiect susținut de International Planned Parenthood Federation (IPPF).
Majoritatea respondenților consideră că materia trebuie să fie concepută pe baze științifice și să acopere noțiuni precum inteligența emoțională și relațională, riscurile începerii vieții sexuale, protecția în fața bolilor, reproducerea, avortul. Mai mult de jumătate doresc ca predarea să fie făcută de persoane specializate în domeniu, de preferință cu background din domeniul psihologiei și al medicinei. Peste 60% dintre respondenți consideră că oferirea de informații despre identitatea de gen și orientare sexuală ar avea un impact pozitiv.
“Principalul semnal dat de cercetare este că familia și nevoia de educație despre relații și sexualitate nu sunt în opoziție în România, contrar discursului promovat public de anumiți actori, iar Ministerul Educației trebuie să acționeze conform nevoilor reale din societate. Toți vrem ca tinerii să se dezvolte armonios și sănătos. Introducerea educației despre relații și sexualitate în școală reprezintă acea plasă de protecție pe care societatea ar întinde-o, ca o familie extinsă, pentru a-i proteja pe copii și pe adolescenți pentru a-i sprijini să crească echilibrat și să fie fericiți. Oamenii înțeleg rolul acesta al educației sexuale. De aceea cerem Ministerului Educației să acționeze rapid pentru elaborarea unei programe bazate pe date științifice, adaptate vârstei și conform standardelor internaționale, precum și pentru asigurarea de cadre didactice specializate în fiecare școală. Împreună cu partenerii noștri din străinătate și din țară, punem la dispoziția Ministerului Educației expertiza necesară pentru a răspunde acestor nevoi din societate, conform celor mai bune practici internaționale. Vrem ca toți, familii, psihologi, medici, profesori, specialiști, să formăm împreună cu Ministerul Educației această plasă de siguranță de care au nevoie tinerii”, a declarat Gabriel Brumariu, manager de proiect la SECS.
Cel de-al doilea semnal tras de cercetare este că există o teamă potrivit căreia educația sexuală ar putea favoriza începerea vieții sexuale mai devreme. Acesta este unul dintre motivele pentru care unii respondenți optează pentru începerea educației sexuale la 14 ani, în timp ce cea sanitară să se facă de la 9 sau 10 ani.
„De fapt, cercetările internaționale arată că în statele în care a fost introdusă educația despre relații și sexualitate într-un mod adaptat vârstei și pe bază de date științifice a crescut vârsta la care tinerii și-au început viața sexuală, a crescut rata de utilizare a mijloacelor de protecție, a scăzut numărul de contacte sexuale și de comportamente riscante, deci inclusiv riscul de transmitere de boli sexuale, a scăzut numărul sarcinilor nedorite și al avorturilor, a scăzut numărul cazurilor de abuz sexual și de bullying. Având în vedere care sunt recomandările UNESCO, considerăm că este nevoie de o mai buna informare a părinților pentru a cunoaște mai bine ce ar trebui să se predea la aceste ore, conform nevoilor fiecărei vârste și cum aceste noțiuni contribuie la dezvoltarea armonioasă a copiilor și adolescenților, prin crearea unui cod de conduită comun și corect pentru toți, care să le permită să-și construiască încredere în sine, o viață echilibrată și relații sănătoase de orice tip”, a adăugat Gabriel Brumariu.
Din perspectiva psiho-emoțională, psihoterapeutul Diana Lupu arată că atât copiii, cât și adolescenții au nevoie de sprijin și informație adecvate vârstei, pentru a deveni adulți echilibrați: „Călătoria prin preadolescență și adolescență nu este una ușoară pentru întreg sistemul familiei. Nu doar din punct de vedere fiziologic se petrec numeroase schimbări, ci și relațional și psihologic. Astfel, tinerii au nevoie de sprijinul adulților pentru a înțelege, integra și explora, într-un mod sănătos și corect informat, toate aceste schimbări. Studiile din neuroștiințe ne indică faptul că noi, oamenii, suntem programați să prețuim conexiunea cu ceilalți. A vorbi despre acest subiect, adaptat grupei de vârstă, este cel mai mare cadou pe care îl putem face calității relațiilor din viitor”.
Cercetarea a fost derulată în perioada februarie-martie 2022, în două etape: studiu calitativ de tip focus grup, urmat de studiu cantitativ, aplicat pe un eșantion reprezentativ de 802 respondenți la nivel național. Eșantionarea a fost de tip probabilist, aleatorie simplă, astfel încât să fie reprezentativă la nivel regional și național, cu o marjă maximă de eroare de aproximativ ± 3.5% la nivel național cu un nivel de încredere de 95%. Eșantionarea de acest tip permite extrapolarea rezultatelor obținute la nivelul eșantionului la nivelul întregii populații țintă. Chestionarele au fost realizate telefonic.