Liderii industriei feroviare europene s-au întâlnit la Lyon, Franța, la sfârșitul lunii trecute, pentru a-și schița noua viziune ambițioasă pentru un sistem feroviar expansiv, ultramodern și de mare viteză.
Calea ferată propusă ar fi ca o pânză de păianjen între fiecare oraș important din UE, oferind o alternativă durabilă – și la fel de eficientă – la industria aeriană foarte neprietenoasă cu mediul, acoperind aceeași distanță în aproximativ același timp cu zborurile pe distanțe scurte.
„Deși s-au realizat multe până acum – Paris-Lyon, Milano-Roma, Barcelona-Madrid, Berlin-München sunt toate povești naționale de succes pentru transportul feroviar – este nevoie de mult mai mult dacă obiectivele ambițioase ale European Green Deal și Smart and Sustainability Mobile Energy Strategy vor să fie îndeplinite”, a declarat Alberto Mazzola, director executiv al Comunităţii Căilor Ferate Europene, potrivit Futurism.
Planul amplu prezentat la Lyon urmărește să tripleze kilometrii de linii feroviare europene existente până în 2050. Dar, deși acest lucru poate fi crucial pentru îndeplinirea obiectivelor climatice ale UE, criticii nu sunt convinși că este de fapt fezabil.
Potrivit Comisiei Europene, transporturile sunt responsabile pentru aproximativ un sfert din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră ale UE. Călătoriile rutiere și aviația sunt, consecutiv, primii doi emițători de gaze cu efect de seră din acel sector, în timp ce transportul feroviar este considerat pe scară largă ca o alternativă mult mai ecologică la ambele.
După cum a menționat Mazzola, Europa se mândrește deja cu mai multe sisteme de trenuri extinse, cu toate acestea, cele mai multe dintre acestea sunt concentrate pe piața internă. Lucrurile devin complicate atunci când sunt implicate mai multe țări. Cheltuielile vertiginoase și reglementările conflictuale pot provoca tensiuni, obstacole birocratice pândind aproape la fiecare colț.
Căile ferate europene au suferit, de asemenea, un impact financiar brutal în timpul pandemiei, numărul de călători scăzând la minime istorice în ultimii doi ani. Scepticii rămân neconvinși că industria feroviară va îndeplini de fapt aceste obiective destul de înalte.
„Din păcate, am auzit totul înainte și sună ca și cum căile ferate supralicitează din nou”, a declarat Jon Worth, un militant pentru transportul feroviar transfrontalier, pentru CNN. Există câteva caravane remarcabile între țări – tunelul Mânecii și calea Thalys, de exemplu – care ar putea fi văzute ca precedente de speranță pentru a sfida barierele birocratice și financiare.
Dar deocamdată va trebui să așteptăm și să vedem. Conceptul este cu siguranță ambițios, dar dacă se va întâmpla, ar putea face niște lucruri incredibile atât pentru oameni, cât și pentru mediu.
Cipru a reintrodus măștile de protecție la o lună după ce le-a eliminat
De ce avea T. Rex brațe mici? Descoperirea unui nou dinozaur gigantic ar putea desluși misterul
Extratereștrii ar putea folosi comunicațiile cuantice pentru a vorbi prin spațiul interstelar
Astronomii au descoperit cea mai rapidă stea care călătorește în jurul unei găuri negre