China lansează nava Fujian, unul dintre cele mai potente portavioane din lume
După un proces îndelungat de dezvoltare, China și-a lansat cel mai recent portavion, al treilea din țară, în timpul unei ceremonii la șantierul naval Jiangnan din Shanghai. Evenimentul marchează un moment major pentru industria chineză a construcțiilor navale, deoarece țara își propune să dezvolte o flotă autohtonă de portavioane care va fi eclipsată doar de Marina SUA.
Portavionul, cunoscut anterior drept Tipul 003, dar care acum poartă denumirea oficială de Fujian – după provincia chinezească de sud-est, este unul dintre cele mai avansate de acest tip pentru Marina Armatei de Eliberare a Poporului – PLAN. Este de așteptat să anunțe introducerea unei aripi aeriene noi și mai capabile, alături de alte îmbunătățiri.
Până cel târziu la 14 iunie, au existat semne clare cum că statul chinez se pregătea să lanseze noul portavion, imaginile prin satelit dezvăluind că docul uscat al navei de război a fost inundat. În timp ce noul vas a fost lansat, fazele finale ale construirii sale sunt încă în curs de a fi duse la bun final. Nu este încă cert dacă va fi gata pentru a fi testat pe mare, indică The Drive.
Tipul 003 a fost observat pentru prima dată pe șantierele de construcție navală din Jiangnan la jumătatea anului 2017. De atunci, s-au speculat multe despre portavion și, în special, despre cum ar fi diferit de celelalte două care sunt deja în serviciul PLAN.
Transportorul Fujian al Chinei
Primul dintre acestea, Tipul 001 Liaoning, a fost achiziționat de la Ucraina în postura de vas incomplet de clasă sovietică Kuznetsov, Varyag. Următorul care a intrat în uz, Tipul 002 Shandong, a fost construit în China, dar modelat după Tipul 001. Spre deosebire de super-portavioanele marinei americane, Tipul 003 folosește propulsie convențională mai degrabă decât nucleară și are trei catapulte în loc de patru.
În mod semnificativ, atât Tipul 001, cât și 002 sunt echipate pentru operațiuni de decolare scurtă sau operațiuni de tip STOBAR. Acest lucru implică lansarea aeronavelor cu aripă fixă cu ajutorul unei rampe de „săritură cu schiurile” pe prova și apoi recuperarea lor folosind fire de oprire.
Cu toate acestea, Tipul 003 nu are rampă de prora și marchează, în schimb, trecerea PLAN-ului la operațiunile de decolare asistată cu catapultă și recuperare oprită, sau CATOBAR. În timp ce recuperarea este aceeași, portavioanele CATOBAR folosesc catapulte pentru a lansa avioane cu aripi fixe, permițându-le să decoleze cu combustibil și arme mult mai grele. În plus, navele CATOBAR pot suporta o gamă mai largă de tipuri de aeronave, inclusiv modele mai grele și mai lente, cum ar fi avionul radar de transport KJ-600, aflat acum în dezvoltare. În prezent, doar Statele Unite și Franța operează portavioane de acest fel.
Noi concepte de portavioane
Nu doar că noul portavion va introduce conceptul CATOBAR în China, dar se așteaptă ca PLAN-ul să depășească catapultele tradiționale alimentate cu abur și să folosească în schimb un sistem electromagnetic de lansare a aeronavei – EMALS – pentru tipul 003. EMALS oferă o serie de avantaje, în special rate crescute de generare de ieşire şi solicitări mecanice mai puţin exagerate asupra designului navei. Pe de altă parte, tehnologia EMALS este greu de stăpânit. Până acum, doar clasa Ford a Marinei SUA a fost echipată cu acest tip de echipament, iar introducerea sa nu a decurs complet fără probleme.
Pe de altă parte, odată perfecționat, EMALS este setat să aducă beneficii suplimentare. EMALS promite, de asemenea, să reducă solicitările transmise aeronavei în sine, oferind posibilitatea de a adapta mai îndeaproape forțele generate la lansare, în funcție de tipul de aeronavă. Acest ultim punct este relevant mai ales pentru lansarea de drone de toate dimensiunile de pe portavioane, domeniu de care China este în mod clar interesată deja.
În ceea ce privește modul în care noul portavion va fi utilizat odată de va intra în serviciul operațional, pare sigur că va fi piesa centrală a PLANULUI și va fi asociat cu un grup puternic de atac, care va fi folosit în mod similar pentru a proiecta puterea pe distanțe lungi, ca parte a capabilităților de apă albastră cu dezvoltare rapidă ale Chinei. Pe lângă creșterea posibilității ca Beijingul să lanseze tot felul de operațiuni militare mai departe de propriile granițe, nava ar trebui să devină un simbol important al priceperii navale chineze.
Perspective strategice ale unei astfel de nave
În mod clar, potențialul unui astfel de portavion, alături de o aripă aeriană avansată – în situațiile neprevăzute legate de Taiwan – este un laitmotiv în gândirea multor oameni. Tipul 003 și grupul său de luptă ar putea, de asemenea, să se extindă mult mai mult decât atât, extinzând amprenta PLAN-ului în zone de interes emergente, cum ar fi Cornul Africii și nu numai.
În ciuda faptului că a părăsit docul uscat, Fujian este încă la cel puțin câțiva ani distanță de serviciul operațional complet și va mai fi nevoie de multă muncă pentru a perfecționa conceptul de operațiuni CATOBAR, precum și noi elemente ale aripii aeriene. Cu toate acestea, lansarea acestei noi nave de război impresionantă continuă astăzi marșul lung al PLAN pentru a deveni nu numai una dintre cele mai mari, ci și printre cele mai capabile marine din lume.
Vă mai recomandăm și:
Vreme extremă în China. Țara, lovită de precipitații record, valuri de căldură și o tornadă
Arheologii au descoperit un șantier naval unic din epoca vikingă
O persoană a plătit 19 milioane de dolari pentru a lua prânzul cu Warren Buffett
Un arbore din Chile ar putea fi cel mai bătrân copac din lume