Pe măsură ce proprietarii de restaurante greci se pregătesc pentru sezonul estival, aceștia sunt atenți la impactul potențial dăunător al inflației – ilustrat pe larg de creșterea prețurilor la o gustare populară atât pentru localnici, cât și pentru vizitatori.
Prețurile medii pentru souvlaki au crescut mult mai repede decât inflația – care se situează la un nivel maxim de 28 de ani, de aproximativ 10% în Grecia.
Lipia cu carne la grătar, cu salată, iaurt și usturoi, costă acum în medie 3,30 euro (3,55 dolari) în zona Atenei, cu 30% mai mult decât vara trecută, scrie Reuters.
În condițiile în care costurile principalelor ingrediente – carne, legume și ulei de floarea-soarelui – au crescut brusc, alături de prețurile la energie, iar războiul și pandemia perturbă lanțurile de aprovizionare, această creștere evidențiază unele dintre principalele presiuni cu care se confruntă economia mondială la nivel local.
„Războiul din Ucraina ne-a afectat foarte mult”, a declarat Thanasis Golas, în vârstă de 79 de ani, proprietarul unuia dintre cele mai vechi magazine de kebab din cartierul Monastiraki, la umbra Acropolei. „Numărul clienților greci a scăzut substanțial”.
Considerat mult timp un răsfăț ieftin, accesibil aproape oricui, souvlaki a devenit din ce în ce mai mult genul de produs pe care oamenii cu bugete restrânse se gândesc de două ori înainte de a-l cumpăra.
„În trecut cumpăram trei sau două souvlaki, astăzi am cumpărat doar unul, pentru că este foarte scump, iar salariile sunt mici în acest moment”, spune Morina Ntotsi, o femeie de serviciu în vârstă de 58 de ani care câștigă 720 de euro pe lună.
Sindicatul restaurantelor din Atena spune că prețul cărnii de porc a crescut cu 30% în ultimele 12 luni, cel al uleiului de floarea-soarelui importat în general din Ucraina cu 125%, iar facturile la electricitate cu peste 100%.
„Sper ca războiul să se termine curând”, a declarat Spyros Bairachtaris, a cărui familie deține un restaurant lângă Acropole de peste 140 de ani și care, în urma dublării facturii la electricitate, se luptă să mențină souvlaki-ul la mai puțin de 3 euro pe porție.