ATV-urile autonome ar putea deveni o realitate, însă la ce folosesc?
Cercetătorii de la Universitatea Carnegie Mellon (CMU) din SUA au condus un vehicul de teren prin iarbă înaltă, pietriș și noroi pentru a aduna date care vor ajuta la crearea de ATV-uri autonome.
Aceștia au condus agresiv un ATV echipat cu o mulțime de instrumente, ajungând până la viteza de 48 de km/h. Oamenii de știință au mers la deal și la vale și chiar au rămas blocați în noroi, toate acestea în timp ce colectau date precum imagini video, viteza fiecărei roți și cantitatea de șocuri ale suspensiei de la 7 tipuri de senzori, scrie Tech Xplore.
Setul de date rezultat, numit TartanDrive, include aproximativ 200.000 dintre aceste interacțiuni din lumea reală. Cercetătorii cred că datele sunt cel mai mare set de date de condus off-road, multimodal, din lumea reală, atât în ceea ce privește numărul de interacțiuni, cât și tipurile de senzori. Cele cinci ore de date ar putea fi utile pentru antrenarea de ATV-uri autonome pentru a merge în afara drumurilor.
ATV-urile autonome, mai greu de realizat decât vehiculele de șosea
„Spre deosebire de conducerea autonomă pe șosea, conducerea off-road este mai dificilă, deoarece trebuie să înțelegi dinamica terenului pentru a conduce în siguranță și pentru a conduce mai repede”, a spus Wenshan Wang, cercetător la Institutul de Robotică (RI).
Lucrările anterioare privind condusul off-road au implicat adesea hărți adnotate, care oferă etichete precum noroi, iarbă, vegetație sau apă pentru a ajuta robotul să înțeleagă terenul. Dar acest tip de informații nu sunt adesea disponibile și, chiar și atunci când sunt, ar putea să nu fie utile. O zonă de hartă etichetată cu „noroi”, de exemplu, poate fi practicabilă sau nu. Roboții care înțeleg dinamica pot „înțelege” lumea fizică.
Echipa de cercetare a descoperit că datele senzorilor multimodali pe care le-au adunat pentru TartanDrive le-au permis să construiască modele de predicție superioare celor dezvoltate cu date mai simple, nedinamice. Conducerea agresivă a împins, de asemenea, ATV-ul într-o zonă de performanță în care înțelegerea dinamicii a devenit esențială, a spus Samuel Triest, masterand în robotică în anul II.
„Dinamica acestor sisteme tinde să devină mai provocatoare pe măsură ce adaugi mai multă viteză. Cu cât conduci mai repede, cu atât vei fi zdruncinat mai mult. Multe dintre datele pe care am fost interesați să le culegem au fost despre această conducere mai agresivă, despre pantele mai provocatoare și vegetația mai deasă, deoarece de aici încep să se destrame unele dintre regulile cele mai simple”, a spus Triest.
Un ATV cu telecomandă
Deși cea mai mare parte a lucrărilor privind vehiculele cu conducere autonomă se concentrează pe condusul pe șosea, primele aplicații vor fi probabil pentru off-road în zonele cu acces controlat, unde riscul de coliziuni cu persoane sau alte vehicule este limitat.
Testele echipei au fost efectuate într-un loc de lângă Pittsburgh, pe care Centrul Național de Inginerie Robotică al CMU îl folosește pentru a testa vehicule autonome de teren. ATV-ul a fost condus de oameni aflați la bord, însă printr-un sistem cu telecomandă.
„Am forțat omul să treacă prin aceeași interfață de control ca robotul. În acest fel, acțiunile pe care le face omul pot fi folosite direct ca input pentru modul în care ar trebui să acționeze robotul”, a spus Wang.
Cercetarea a fost publicată în arXiv.
Vă recomandăm să citiți și:
Google Street View a împlinit 15 ani. Ce noutăți au fost aduse?
Detectarea de ransomware, acum mai rapidă cu o nouă abordare
Un algoritm a fost antrenat să detecteze nefericirea de pe rețelele sociale
De ce va fi introdusă planeta Marte în metavers și cine o poate vizita?