Într-una din zilele bune, navetiștii care călătoresc între orașul Lapseki de pe partea asiatică a Turciei și orașul Sutluce de pe partea europeană se pot aștepta la o călătorie cu feribotul care durează cel puțin o oră și jumătate prin Strâmtoarea Dardanele, înainte de a ajunge la destinație.
În alte zile, atunci când feriboturile sunt aglomerate, această navetă poate dura și cinci ore. Acum însă, grație deschiderii unui pod suspendat peste strâmtoare, călătorii pot traversa aceste distanțe în doar șase minute.
Supranumit Podul Çanakkale 1915 în memoria bătăliei Primului Război Mondial din 1915 care s-a dat aici, această nouă construcție deține recordul mondial pentru cel mai mare pod suspendat. Acesta este purtător de semnificații, atât istorice, cât și inginerești, precizează Popular Science.
Când vine vorba de lungimea acestui pod suspendat, există două numere care trebuiesc avute în vedere: lungimea totală a podului și cel mai lung interval între suspensii. În acest caz, podul are o lungime totală de 4608 metri.
Înainte de construirea Podului Çanakkale 1915, podul suspendat cu cea mai mare lungime între suspensii era Podul Akashi Kaikyo din Japonia. Acesta conecta insulele Honshu și Awaji și care avea o lungime totală de 3962 de metri.
„Podurile suspendate sunt structurile care pot permite cele mai mari anverguri”, spune profesorul Brian Brenner de la Universitatea Tufts. „Un pod suspendat poate fi adesea construit peste traficul maritim”, mai spune acesta.
Înălțimea acestuia este de 318 metri, cu referințe simbolice la data de 18 martie, care nu este doar data la care a fost deschis acest pod, dar și data care marchează pierderile navale de la Gallipoli din Primul Război Mondial.
Cu toate acestea, înălțimea turnurilor este purtătoare și de semnificații inginerești, spune Brenner. „Cu cât deschiderea este mai lungă, dimensiunile podului cresc. Așa că podul trebuie să fie destul de înalt pentru a susține cablurile.
Prețul a fost unul pe măsură. Propusă inițial pentru 2017, construcția Podului Çanakkale 1915 a costat 2,5 miliarde de euro sau poate 2,7 miliarde de dolari. Construcția a fost efectuată de companii din Turcia și Coreea de Sud. Potrivit președintelui turc Recep Tayyip Erdoğan, prețul de traversare va fi de 200 de lire turcești, adică undeva la 14 dolari.
Chiar dacă această construcție nu a fost una ieftină, președintele se așteaptă la încasări mari din diminuarea consumului datorat scurtării semnificative a distanțelor. Așteptările sunt undeva la 415 milioane de euro pe an.
Poate că Podul Çanakkale 1915 deține în prezent recordul pentru cel mai mare pod suspendat din lume, dar Brenner este de părere că acest statut nu este unul definitiv. Podul Strâmtorii Messina care vrea să conecteze centrul Italiei de Insulele Siciliei va depăși podul turc cu aproape dublu. Cu toate aceste, proiectul podului italian mai are mult până să fie finalizat.
Indiferent de cine va purta coroana pe viitor, Brenner este de părere că podurile suspendate care se vor a acoperi distanțe din ce în ce mai mari au nevoie de noi abordări pentru a evita riscuri generate de factori precum vântul.
Podul Minciunilor, unul dintre principalele puncte de atracție din Sibiu
Podul istoric al României, testat cu preţul vieţii de creatorul lui
Casa Scânteii, un monument cu o arhitectură și istorie impresionantă