Românii sunt codaşii Europei la consumul de bere în HoReCa, acest canal contribuind cu doar 8% la vânzări. În pandemie, cota de piaţă a restaurantelor şi barurilor scăzut la jumătate, crescând puternic retailul.
Retailul reprezintă mai mult de 90% din vânzările totale de bere din România. Astfel, piaţa locală se află pe penultimul loc în Europa în ceea ce priveşte ponderea canalului HoReCa (on-trade), fiind „depăşită“ doar de Estonia, arată o analiză făcută de ZF pe baza datelor oferite de Asociaţia Berarii Europei.
La polul opus, portughezii, grecii şi spaniolii sunt cei mai mari consumatori de bere în HoReCa, ponderea canalului sărind de 40%, versus 8% în România.
„În Occident vedem o altă cultură a clientului, orientată spre consum. Totodată, vorbim de un consumator cu o putere de cumpărare considerabil mai mare“, spunea recent Dragoş Petrescu, fondatorul grupului de restaurante City Grill.
Deşi românii sunt unii dintre cei mai mari consumatori de bere din Europa, ocupând locul cinci în 2020 (cele mai recente date) cu 87 de litri per capita pe an, ei preferă să cumpere băutura în magazine şi apoi să o bea acasă.
Această situaţie are două explicaţii. Pe de-o parte ţine de cultura fiecărei ţări şi de obiceiurile fiecărui tip de consumator. O altă explicaţie constă în faptul că în aceste state există o industrie turistică puternic dezvoltată.