O firmă de cercetare susținută de guvernul Regatului Unit, Aerospace Technology Institute (ATI), a dezvăluit avionul alimentat cu hidrogen lichid; l-au numit FlyZero.
Teoretic, această aeronavă de linie cu 279 de locuri va fi la fel de performantă ca o aeronavă tradițională de dimensiuni medii, dar fără a produce emisii de carbon, spune ATI într-un comunicat de presă citat de Interesting Engineering.
Avionul alimentat cu hidrogen FlyZero face parte dintr-o gamă de mai multe aeronave proiectate de programul FlyZero.
Noul concept va stoca hidrogenul în rezervoare criogenice de combustibil, menținându-le la o temperatură de minus 250°Celsius. Două rezervoare criogenice vor fi amplasate în spatele avionului, în timp ce alte două rezervoare mai mici vor fi amplasate aproape de partea din față a avionului pentru a menține aeronava echilibrată.
Aeronava de dimensiuni medii va avea o anvergură a aripilor de 54 de metri, iar fiecare dintre ele va avea atașat un motor turboventilator.
„Acest design ar putea defini viitorul aerospațial și al aviației. Prin colaborarea cu industria, arătăm că un zbor cu adevărat fără emisii de carbon ar putea fi posibil, hidrogenul fiind una dintre posibilitățile de a înlocui combustibilii fosili convenționali”, a declarat secretarul de afaceri al Regatului Unit, Kwasi Kwarteng.
În declarația sa, ATI estimează că „aeronavele de înaltă eficiență alimentate cu hidrogen” vor „avea o economie de operare superioară în comparație cu aeronavele convenționale de la mijlocul anilor 2030 încolo”.
ATI a primit o finanțare de 2,6 miliarde de dolari (1,95 miliarde de lire sterline) de la înființarea sa în 2013. Programul-concept FlyZero, care a primit 15 milioane de lire sterline din această finanțare, promite să le permită călătorilor să zboare cu aceeași viteză și confort oferite de avioanele de astăzi.
Propulsia cu hidrogen este prezentată drept una dintre marile speranțe pentru reducerea emisiilor din aviație, care reprezintă aproximativ 2% din emisiile globale.
Alte alternative includ combustibili convenționali pentru aeronavele existente, precum și avioanele cu propulsie electrică.
În acest din urmă caz, tehnologiile actuale ale bateriilor pur și simplu nu sunt suficient de avansate pentru a permite aeronavelor electrice să zboare pentru perioade semnificative de timp. Aeronava ușoară electrică experimentală Maxwell X-57 de la NASA, de exemplu, poate zbura doar timp de 40 de minute, având o autonomie de 160 de kilometri cu o singură încărcare.
Pentru ca avioanele de linie cu hidrogen să fie fezabile, va trebui depusă multă muncă în construirea infrastructurii de realimentare necesară aeroporturilor în următorii ani.
Având în vedere că companii precum gigantul industrial Airbus au dezvăluit concepte (care ar trebui să fie date în folosință până în 2035) pentru propriile lor aeronave alimentate cu hidrogen, este probabil să vedem o schimbare mare în această direcție în următorii ani.
Toate acestea, desigur, fac parte dintr-un efort la nivel de industrie de reducere a emisiilor de carbon, în urma celui mai recent raport al IPCC privind schimbările climatice.
Vă recomandăm să citiți și:
Mașini rare, scoase la licitație în București. Printre acestea, un Corvette C5 în ediție limitată
Acumularea de cenuşă vulcanică a închis un aeroport din Spania
Sistemul autopilot al unei mașini Tesla a confundat Luna de pe cer cu un semafor
Miliardarul Warren Buffett dezvăluie că a făcut o greșeală când a achiziționat o companie în 2016