Un film chinez de propagandă a depășit producțiile James Bond și Marvel la box office
Cel mai mare film din lume în acest moment nu este nici cel mai recent film Bond, „No Time To Die”, și nici măcar „Shang-Chi și Legenda celor zece inele” de la Marvel, ci un film chinez de propagandă despre Războiul din Coreea din anii 1950.
Filmul este centrat pe o poveste despre soldații chinezi care înving trupele americane în ciuda unor șanselor inegale.
În doar două săptămâni de la lansare, „Bătălia de la Lacul Changjin” a obținut încasări de peste 633 de milioane de dolari în box office, ceea ce îl plasează cu mult înaintea încasărilor globale ale Shang-Chi, de 402 milioane de dolari, în doar jumătate din timp, și este pe cale să devină filmul cu cele mai mari încasări din China, scrie BBC.
Succesul filmului este o veste bună pentru sectorul cinematografic din China, afectat de pandemie, deoarece Covid a forțat cinematografele să se închidă și să se redeschidă de mai multe ori, dar este o veste și mai bună pentru stat, despre care experții spun că pare să fi reușit să găsească o formulă pentru a face propaganda să atragă masele.
Pentru Hollywood, popularitatea imensă a unui film local ca acesta ar putea însemna și mai multe provocări în viitor, în timp ce se luptă să câștige teren în China – cea mai mare piață cinematografică din lume.
Filme de propagandă care au devenit mari succese în China
Comandat de guvernul chinez, „Bătălia de la lacul Changjin” este doar unul dintre numeroasele filme de propagandă care au devenit mari succese comerciale în China în ultimii ani.
În 2017, Wolf Warrior 2, despre un soldat chinez care salvează sute de oameni de răufăcători într-o zonă de război din Africa, a obținut încasări record de 1,6 miliarde de yuani (238 milioane de dolari) în doar o săptămână.
Lacul Changjin descrie o bătălie brutală pe o vreme geroasă, despre care chinezii susțin că a fost un punct de cotitură în Războiul din Coreea – cunoscut oficial în China sub numele de „Războiul pentru a rezista agresiunii SUA și a ajuta Coreea”.
Mii de tineri soldați chinezi au murit la lacul respectiv pentru a obține o victorie crucială împotriva forțelor americane.
„Sunt atât de mișcat de sacrificiul soldaților. Vremea a fost atât de extremă, dar au reușit să câștige. Mă simt atât de mândru”, a scris un spectator pe site-ul de recenzii Douban.
Nu este o coincidență faptul că popularitatea filmului vine pe fondul creșterii tensiunilor dintre Washington și Beijing.
„Este cu siguranță legat de tensiunile actuale cu SUA și a fost promovat în acest fel – uneori indirect, dar totuși foarte clar”, spune Stanley Rosen, profesor de științe politice la University of Southern California.
În acest moment, „Bătălia de la Lacul Changjin” are puțină concurență în cinematografe. Marile superproducții hollywoodiene „No Time To Die” și „Dune” vor avea premiera în China abia la sfârșitul lunii octombrie.
În același timp, filmul chinez nu numai că a avut premiera în timpul sărbătorii Zilei Naționale a Chinei, care începe la 1 octombrie, dar are loc în momentul în care Partidul Comunist Chinez sărbătorește anul acesta cea de-a 100-a aniversare.
„Este aproape o datorie patriotică să mergi să vezi acest film”, a spus Dr. Rosen.