China deține în prezent una dintre cele mai extinse și impresionante rețele feroviare de mare viteză de pe Pământ și nu dă semne că se va opri din extinderea ei. Beijingul vrea să treacă dincolo de colțurile îndepărtate ale Chinei și să se conecteze mult mai departe, inclusiv până în Statele Unite.
China are în plan să construiască o linie de tren de mare viteză care să se întindă pe 13.000 de kilometri și să traverseze China continentală, apoi prin Siberia, în estul Rusiei, pe sub mare prin strâmtoarea Bering în Alaska, peste vârfurile stâncoase din Yukon, Canada, și în Columbia Britanică, și să ajungă în final în SUA.
Odată construită, chinezii ar putea extinde și mai multe rețeaua lor de trenuri de mare viteză, ajungând până în fiecare colț al SUA, potrivit IFL Science.
Costul unui semenea proiect este estimat la o sumă considerabilă, respectiv 200 de miliarde de dolari.
Acest plan nu este nou, informații privind construirea unei infrastructuri de 12.875 de kilometri pentru un tren de mare viteză au apărut în 2014, potrivit unui raport citat Beijing Times. Denumită linia China-Rusia-Canada-America, ruta traversează toate cele patru națiuni, conectându-le pentru o creștere economică și turistică.
Trecerea prin Strâmtoarea Bering va necesita realizarea unui tunel subacvatic de patru ori mai mare decât cel din Canalul Mânecii și o tehnologie la un nivel mult mai ridicat.
În 2014, inginerii din China susțineau că se aflau deja în discuții cu Rusia în legătură cu începerea proiectului, fiind încrezători că era fezabil cu tehnologia actuală.
Criticii proiectului susțin că este costisitor din punct de vedere economic, afirmând că aeronavele de pasageri și de marfă reprezintă opțiuni mai ieftine și mai puțin complexe.
China a aprobat în 2018 primul tren de mare viteză din lume pe o rută subacvatică. Trenul intern va leaga Ningbo, un oraș port de lângă Shanghai, de Zhoushan, un arhipelag de insule de pe coasta de est.
Acoperind 77 de kilometri de cale ferată construită aproape în întregime de la zero, ruta include o porțiune subacvatică de 16,2 kilometri. Va fi operată de un Maglev, un tren cu levitație magnetică care ajunge la viteze mari. Construcția acestui proiect ambițios este în prezent în plină desfășurare.
Deși acest tunel subacvatic este semnificativ mai mic comparativ cu cel din Canalul Mânecii, adăugarea unui tren de mare viteză aduce noi provocări construcției.
Deși se cunoaște foarte puțin despre progresele de pe linia China-Rusia-Canada-America (unii susțin că a fost suspendat momentan), unele voci au afirmat că linia Ningbo-Zhoushan ar putea fi un test pentru un proiect mult mai mare.
În ceea ce privește SUA este în spatele Chinei în privința proiectelor de cale ferată. În 2020, guvernul SUA a aprobat totuși o linie de cale ferată de 2.570 de kilometri care să lege Statele Unite și Canada, din Alaska până în Alberta. Având un cost estimat de 22 de miliarde de dolari, linia reprezintă un salt important pentru rețeaua feroviară din SUA, care a rămas în urmă față de alte națiuni, inclusiv Japonia.
Vă recomandăm să citiți și:
Trenurile din Japonia au început să ”latre” pentru a evita accidentele
Chinezii doresc să creeze un tren mai rapid decât sistemul Hyperloop a lui Elon Musk