Incidentele în care au fost implicate avioanele MiG
Un avion de tipul MIG al MApN s-a prăbușit în județul Mureș. Accidentul s-a produs în jurul orei 14.30. Avionul a plecat de la Baza Aeriană 71 Câmpia Turzii.
Starea de sănătate a locotenent-comandorului Andrei Criste, care s-a catapultat din MIG, este stabilă, acesta urmând a fi transferat în cursul serii la Spitalul Universitar de Urgență Militar Central din București cu o aeronavă C-130 Hercules a Forțelor Aeriene Române.
„Starea de sănătate a locotenent-comandorului Andrei Criste, care s-a catapultat marți, 20 aprilie, este stabilă. Ofițerul este, în prezent, internat la Spitalul Clinic Județean de Urgență Târgu Mureș, unde a fost evaluat de o echipă medicală, care a constatat că viața sa nu este în pericol și a autorizat transferul pacientului, la Spitalul Universitar de Urgență Militar Central din București, pentru tratament de specialitate și recuperare. Transferul va fi realizat în cursul acestei seri, cu o aeronavă C-130 Hercules a Forțelor Aeriene Române”, transmite MApN.
Potrivit sursei citate, locotenent-comandorul Andrei Criste este pilot militar din anul 2008 și are o experiență de 600 ore de zbor pe aeronave supersonice, fiind certificat ca pilot operațional pe aeronave MiG-21 LanceR.
„Aeronava implicată în incidentul aviatic decolase în jurul orei 14.00 de pe baza aeriană din Câmpia Turzii, pentru a executa un zbor de instrucție împreună cu alte două aeronave de același tip. În timpul executării misiunii, pilotul a raportat că se află într-o situație de urgență și s-a catapultat, aeronava prăbușindu-se în zona localității Dedrad, județul Mureș, în afara ariilor locuite. Celelalte două aeronave au revenit în bază, în siguranță, în jurul orei 15.00. Cazul este cercetat de Parchetul Militar, iar circumstanțele accidentului vor fi investigate de o comisie numită de șeful Statului Major al Apărării. De asemenea, în conformitate cu procedurile-standard, au fost sistate zborurile de instrucţie cu acest tip de aeronavă până la finalizarea anchetei de specialitate”, mai anunță MApN.
Un avion de tipul MIG al MApN s-a prăbușit în județul Mureș. Pilotul s-a catapultat.
Avioanele MiG, aproape de 60 de ani în dotarea Forţele Aeriene Române
Avioanele MiG sunt unele dintre cele mai vechi din dotarea armatei române. Primele au fost achiziţionate în 1962. Deși după Revoluție, Forţele Aeriene Române au iniţiat un program de modernizare, numeroase aparate de zbor au fost implicate în incidente.
Avioanele MiG sunt unele dintre cele mai vechi din dotarea armatei. Primele au fost achiziţionate în 1962.
Forţele Aeriene Române au iniţiat în anul 1992 un program de modernizare a aparatelor MiG 21, în conformitate cu solicitările NATO şi pentru a mări capacitatea acestora de a executa misiuni la cerinţele luptei aeriene moderne. În prezent sunt în serviciu doar avioane modernizate MiG 21 Lancer A (pentru misiuni aer-sol), Lancer B (versiune de instruire) şi Lancer C (optimizate pentru misiuni aer-aer).
Avionul este echipat cu un scaun de catapultare KM-1M, ce asigură salvarea echipajului la înălţime 0 şi o viteză minimă de 130 km/h.
Avioanele MiG au o lungime de 14,5 metri, înălţimea de 4,1 metri şi anvergura de 7,15 metri. Greutatea avionului gol este de 5.750 de kilograme, iar greutatea maximă la decolare nu trebuie să depăşească 10.400 de kilograme.
Accidentele și incidentele cu avioanele MiG
Mai jos regăsiți o cronologie a accidentelor în care au fost implicate aeronave de tip MiG din dotarea Forţelor Aeriene Române, împreună cu date tehnice despre avion şi elemente de background, potrivit Mediafax.
– 2 martie 1994 – Un avion MiG 29 s-a prăbuşit la aeroportul militar Mihail Kogălniceanu, în timpul unui zbor de antrenament. Pilotul şi-a pierdut viaţa, iar aeronava a fost distrusă.
– 10 martie 1994 – Unei aeronave MiG 23, cu dublă comandă, în timpul apropierii de aerodrom pentru aterizare, i s-a oprit motorul la înălţimea de 400 m de sol şi la aproximativ 8 km faţă de pista de decolare-aterizare. Aeronava aparţinea unităţii de aviaţie din Timişoara. Piloţii s-au salvat prin catapultare.
18 mai 1994 – Un avion MiG 21 s-a prăbuşit în timpul unui zbor de antrenament. În urma accidentului, pilotul a murit, iar avionul, aparţinând unităţii de aviaţie militară din Timişoara, a fost distrus.
– 9 august 1994 – Un MiG-23 s-a prăbuşit în timp ce încerca să aterizeze pe aeroportul militar din localitatea Mihail Kogălniceanu. Pilotul s-a catapultat.
– 6 octombrie 1994 – Un avion MiG-21 s-a prăbuşit pe poligonul Bogata, de lângă Turda, în timpul unei aplicaţii militare. Pilotul s-a catapultat.
– 14 octombrie 1994 – Un avion MiG 21 s-a prăbuşit, iar pilotul Adrian Truşcă şi-a pierdut viaţa. În urma anchetei s-a constatat că erorile pilotului au stat la baza accidentului.
– 27 iulie 1995 – Un avion MiG 21, de la UM 019051-Deveselu, s-a prăbuşit după aproximativ 15 minute de la decolare. Aparatul executa un zbor de cercetare meteo, combinat cu un exerciţiu de luptă ce simula trageri în ţinte terestre. În urma accidentului, şi-au pierdut viaţa ambii piloţi.
– 29 august 1995 – Un avion MiG-21 cu dublă comandă s-a prăbuşit pe aerodromul Giarmata, de lângă Timişoara. Cei doi piloţi au reuşit să se salveze prin catapultare.
– 9 mai 1996 – Un MiG 21 a intrat într-o cabină de dirijare a zborului pe Aeroportul Militar Borcea. Nu s-au înregistrat victime.
– 29 octombrie 1996 – Un avion MiG-21 a aterizat forţat pe Aeroportul din Timişoara, întrucât trenul de aterizare din partea dreaptă nu s-a deschis.
– 22 mai 1997 – Un avion militar tip MiG 21, din dotarea unităţii militare de la Bacău, s-a prăbuşit în zona localităţii Pârjol, judeţul Bacău. Pilotul s-a salvat prin catapultare.
– 10 decembrie 1997 – Un avion tip MiG-21 cu dublă comandă s-a prăbuşit în timpul unui zbor de instrucţie, aparatul fiind distrus în urma impactului cu solul, însă piloţii s-au catapultat.
– 22 octombrie 1998 – Un aparat MiG 29 ce participa la un exerciţiu de antrenament de la Baza Mihail Kogălniceanu a fost nevoit să aterizeze forţat în urma semnalării unei defecţiuni la unul dintre motoare. Avionul era condus de un pilot român şi unul francez.
– 21 aprilie 1999 – Un avion MiG-21 a fost avariat la aterizare, în apropiere de Câmpia Turzii, ca urmare a unei erori de pilotaj.
– 12 mai 1999 – Un avion românesc de luptă tip MIG 23 s-a prăbuşit în zona localităţii Căpâlnaş, la şapte kilometri sud de Săvârşin, judeţul Arad. Pilotul, locotenentul comandor Dorin Eremie Craiu, şi-a pierdut viaţa.
– 17 august 1999 – Un aparat cu dublă comandă al Bazei Aeriene 95 s-a prăbuşit în apropierea unităţii de aviaţie din Bacău. Cauza a constituit-o o eroare în tehnica pilotajului. Ambii piloţi s-au salvat prin catapultare. Avionul s-a prăbuşit imediat după decolare, la circa trei kilometrii de capătul pistei.
– 15 martie 2000 – Un avion de vânătoare MiG 21 Lancer aparţinând Bazei Aeriene Giarmata, judeţul Timiş, a suferit o avarie la trenul principal de aterizare, în timp ce se întorcea dintr-un zbor de instrucţie. În timpul aterizării, imediat după ce a atins pista, avionul s-a dezechilibrat şi s-a înclinat zece centimetri pe partea stângă, din cauza ruperii unei roţi din trenul de aterizare.
– 13 iulie 2001 – Un aparat al SC Aerostar Bacău s-a prăbuşit într-o zonă muntoasă din dreptul localităţii Tazlăul Mare, iar pilotul a reuşit să se catapulteze. Comisia care a anchetat cauzele prăbuşirii avionului militar MIG 21 Lancer a exclus varianta erorii de pilotaj, concluzie la care anchetatorii au ajuns după decodarea cutiei negre a aparatului de zbor.
– 21 februarie 2002 – Un avion MiG 21 Lancer, cu simplă comandă, aparţinând Bazei 86 Aeriene Feteşti, s-a prăbuşit în lacul piscicol Iezer, din apropierea municipiului Călăraşi. Avionul a fost distrus, iar pilotul, Adrian Săvulescu, şi-a pierdut viaţa. Zborul se efectua în cadrul unui antrenament de strictă supraveghere. Accidentul a fost provocat de impactul cu o pasăre.
– 26 martie 2002 – Un aparat al Bazei Aeriene 71 s-a prăbuşit în apropiere de Turda, însă pilotul a reuşit să se salveze. Cauza a fost defectarea sistemului de alimentare cu combustibil a motorului.
– 9 octombrie 2002 – O bombă de aviaţie s-a desprins de pe grinda unui avion MiG 21 Lancer, imediat după decolarea aparatului de pe aeroportul din Bacău, căzând la aproximativ 450 de metri de capătul de nord al pistei. Nu s-au înregistrat victime sau pagube materiale.
– 23 octombrie 2002 – Un avion MiG 21 Lancer, care efectua un zbor de instrucţie în simplă comandă, s-a prăbuşit de la o înălţime de 30 de metri, la capătul pistei de decolare de pe aerodromul Unităţii de Aviaţie din Bacău. Pilotul avionului, care era singur la bord, a reuşit să se catapulteze înaintea impactului aparatului de zbor cu solul. Accidentul a fost provocat de impactul cu o pasăre.
– 26 septembrie 2003 – Un avion MiG 21 Lancer s-a prăbuşit în apropiere de Câmpia Turzii, iar pilotul, căpitanul comandor Sorin Popa, a murit, nereuşind să se catapulteze. Accidentul aviatic s-a produs pe un deal din vecinătatea comunei Viişoara. Aparatul de zbor aparţinea unităţii aviatice de la Luna şi executa un zbor de antrenament. Cauza a fost dezorientarea spaţială.
– 26 august 2004 – Două aeronave MiG 21 Lancer cu simplă comandă s-au ciocnit în zbor, la 20 de minute de la decolarea de pe aeroportul din Câmpia Turzii, piloţii reuşind să se catapulteze şi fiind recuperaţi. Cauza accidentului a fost reprezentată de o eroare umană, dar şi de condiţii meteo nefavorabile.
– 8 martie 2005 – Un avion MiG 21 Lancer cu simplă comandă aparţinând Bazei Aeriene 86 Feteşti s-a prăbuşit în zona localităţii Însurăţei, din judeţul Brăila. Pilotul s-a catapultat, supravieţuind accidentului, dar aparatul de zbor a fost distrus aproape în întregime. Accidentul a avut drept cauză probabilă pierderea stabilităţii aerodinamice a aeronavei prin acţionarea energică de către pilot a comenzilor, pentru asigurărea avantajului câştigării luptei aeriene.
– 22 noiembrie 2006 – O aeronavă MiG 21 Lancer s-a prăbuşit la Beliu, în judeţul Arad. Aeronava a funcţionat normal pe întreaga durată a zborului, de la decolare până la impactul cu solul. Comisia de investigare a apreciat că producerea catastrofei aeriene poate fi atribuită „instalării subite a pierderii de conştienţă a pilotului, indusă de unul de factorii de mediu sau de o afecţiune psiho-fizică pre-existentă în stare latentă”. Pilotul, care se afla singur în avion, a decedat.
– 14 august 2007 – Rezervorul suplimentar al unui avion MiG 21 LanceR, aparţinând Bazei 95 Aeriene Bacău, s-a desprins necomandat în timpul unei misiuni de cercetare meteorologică şi a căzut pe o pajişte.
– 28 august 2007 – Traficul pe Aeroportul Internaţional Timişoara a fost blocat timp de mai bine de o oră, după ce un avion MiG 21 Lancer a făcut pană la aterizare, una dintre roţi explodând, iar resturile împrăştiindu-se pe pista care fost închisă.
– 30 octombrie 2007 – Un avion MiG 21 Lancer aparţinând Bazei 71 Aeriene Câmpia Turzii a fost implicat într-un incident aviatic, soldat cu spargerea cupolei şi desprinderea fuselajului, în urma impactului cu un obiect neidentificat, posibil cu o pasăre.
-1 noiembrie 2010 – Un aparat se prăbuşeşte în apropiere de Câmpia Turzii. Doi piloţi militari îşi pierd viaţa.
– 23 august 2012 – Un avion militar IAR 99 Şoim cu dublă comandă s-a prăbuşit la Craiova, în timp ce efectua zboruri de probă. Aeronava, care aparţinea Centrului de Cercetări şi Încercări în Zbor Craiova, s-a prăbuşit la scurt timp de la decolare, la 500 de metri nord de pistă.
– 12 iunie 2017 – Un aparat de zbor MiG-21 Lancer din cadrul Flotilei 86 a Forţelor Aeriene Române s-a prăbuşit la aproximativ 8 km de capătul de sud al pistei Aeroportului Internaţional Mihail Kogălniceanu. Avionul plecase de la Baza aeriană Mihail Kogălniceanu şi efectua un zbor de antrenament.
– 7 iulie 2018 – Un MIG 21 Lancer s-a prăbuşit la un show aviatic la baza aeriană Borcea. Pilotul a murit.