România, pe ultimul loc în UE la capitolul competențe digitale
Rezultatele studiului Frames & Factory 4.0. arată că în timp ce se vorbește din ce în ce mai mult despre digitalizare, România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană la capitolul competențe digitale.
România se află pe ultimul loc în UE la capitolul competențe digitale, potrivit studiului Frames & Factory 4.0. este vorba despre competențele de bază și avansate care nu țin pasul cu dinamica sectorului IT, arată specialiștii. Fără un program național de pregătire a angajaților aliniat unei strategii naționale și cadrului european de competențe digitale DigComp 2.0, riscăm ca digitalizarea să reprezinte o ,,Fata Morgana’’, din care ne vom alege doar cu un nou contingent de echipamente scumpe, păstrate sub cheie în depozitele firmelor și instituțiilor publice, arată o analiză realizată de Frames & FACTORY 4.0.
Potrivit datelor de la Eurostat, România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană în privința participării angajaților la cursurile de educație și training. Numai 1,6% dintre angajați au urmat astfel de forme de formare profesională, în 2019. Spre comparație, în Suedia, procentul este de 37%, în Elveția de 39,4%, iar media Uniunii Europene este de 14,8%. În Bulgaria, procentul angajaților care au urmat cursuri de pregătire a fost de 2,3%, în Polonia de 7,7%, iar în Ungaria de 7,3%.
România se situează pe ultimul loc în UE
În ceea ce privește competențele digitale peste nivelul elementar, România se situează pe ultimul loc în UE, cu doar 10% dintre persoane.
,,Pentru majoritatea românilor, competențele digitale se traduc în operațiunile uzuale precum folosirea anumitor instrumente TIC -Tehnologiei informației și a comunicațiilor (dispozitive și aplicații software) dar competența digitală este definită ca un cumul de abilități, cunoștințe și atitudini. În această perspectivă devine mai important modul în care folosim instrumentele TIC pentru a căuta informații, pentru a crea conținut digital, pentru a comunica eficient și extrem de important pentru a desfășura toate aceste activități în siguranță și având spirit critic în alegerea surselor credibile de informații’’, afirmă Marius Hărătău, CEO FACTORY 4.0.
Cercetările au mai stabilit că România se confruntă cu un adevărat paradox: are printre cele mai bune conexiuni de internet din lume, o industrie software competitivă, însă la capitolul uman se află încă în ,,Evul Mediu digital’’.
Statisticile CE arată, de exemplu, că 18% dintre persoanele cu vârsta cuprinsă între 16 și 74 de ani din România nu au utilizat niciodată internetul (media UE: 9%).