La cât a ajuns prețul unui test rapid antigen SARS-CoV-2 vândut în România
Prețul unui test rapid antigen SARS-CoV-2, pentru autotestare, vândut online în România variază între 30 lei și 68 lei, situându-se la un nivel comparabil cu prețurile practicate în mai multe țări europene, arată o analiză a Consiliului Concurenței.
„Testul antigen este cel mai nou tip de testare și, în acest moment, este singurul test rapid care detectează virusul COVID-19. Acest test detectează antigeni, respectiv partea de virus pe care sistemul imunitar o recunoaște. Testele rapide antigen SARS-CoV-2 pentru autotestare sunt introduse pe piață cu implicarea unui organism care evaluează conformitatea acestor produse. Persoanele fizice pot achiziționa online truse (kit-uri) care conțin 2, 5, 20 sau 25 de teste rapide. Astfel, în funcție de platforma online de pe care este achiziționată, o trusă care conține 2 teste rapide poate costa între 80 lei și 136 lei, iar cea cu 5 teste între 158 lei și 209 lei”, arată Consiliul Concurenței.
Prețuri similare și în alte state europene
Potrivit sursei citate, prețurile truselor cu câte 20 de teste rapide pentru detectarea COVID-19 variază între 600 lei și 1000 lei.
„Testele rapide antigen SARS-CoV-2 se comercializează la prețuri similare și în alte state europene. De exemplu, în Germania un kit cu 20 de teste costă între 170 euro (827,9 lei) și 190 euro (925 lei), în Franța între 132 euro (642,8 lei) și 142 euro (691,54 lei), în Italia -224 euro (1090,8 lei), în Austria 115 euro (560 lei), în timp ce în Polonia costă 132 euro (642,8 lei). Organizația Mondială a Sănătății (OMS) recomandă utilizarea testelor antigenice rapide, în particular, atunci când testele RT-PCR sunt temporar indisponibile. De asemenea, OMS recomandă, folosirea testelor rapide care îndeplinesc anumite cerințe: performanță, respectiv sensibilitate > 80% și specificitate > 97%. Cea mai mare parte a testelor antigenice rapide disponibile în prezent indică o sensibilitate mai mică în comparație cu testele RT-PCR”, adaugă Consiliul Concurenței.
Un avantaj semnificativ față de testele RT-PCR
Analiza Consiliului Concurenței reamintește că testele antigenice rapide pot conferi un avantaj semnificativ față de testele RT-PCR în ceea ce privește simplitatea echipamentului necesar, prețul și rapiditatea obținerii rezultatelor, nu este nevoie de personal calificat, ceea ce contribuie la atenuarea presiunii asupra sistemelor de sănătate, potrivit Mediafax.
„În ceea ce privește testele rapide pentru identificarea anticorpilor SARS-CoV-2, IgG/IgM, acestea pot fi achiziționate de pe platformele online, prețul mediu fiind de 39,21 lei. Prețul unui kit care conține 25 de teste variază între 401,6 lei si 1100 lei. Anticorpii IgG indică dacă o persoană a avut COVID-19 și a dezvoltat anticorpi. Anticorpii IgG apar în organism mai târziu și se mențin pe o perioadă mai lungă. Detectarea anticorpilor de tip IgM permite evidențierea infecțiilor acute, dar ar trebui confirmate cu teste RT-PCR”, se menționează în finalul comunicatului de presă.