Ghetele al căror preț a crescut mai mult decât aurul, petrolul sau piața bursieră
Puține sunt lucrurile al căror preț a crescut peste cel al ghetelor 1460 Dr. Martens. Acestea costau 2 lire sterline (2,71 dolari) când au debutat, în 1960, iar în prezent se vând cu 239 lire sterline, o majorare cu 11.850% a costului modelului emblematic al companiei, relatează Quartz.
Prețul în creștere al ghetelor, care depășește totul, de la un baril de petrol la o uncie de aur, spune povestea modului în care o piesă simplă de încălțăminte concepută pentru clasa muncitoare a devenit un brand global iconic. Pe lângă modelul care costă 239 de lire sterline, există alte 1.460 de modele disponibile la aproximativ 150 de lire sterline perechea.
Ghetele ar putea aduce Permira, proprietara companiei, o rentabilitate frumoasă atunci când Dr. Martens se va lista la bursa din Londra, anul acesta. Permira a cumpărat producătorul de ghete pentru 300 de milioane de lire sterline în 2014 și este prevăzută să listeze compania la 3 miliarde de lire sterline sau mai mult.
Mai mult de 11 milioane de perechi de pantofi vândute pe an
Dr. Martens s-a dovedit rezistent inclusiv la COVID-19. Pe măsură ce magazinele s-au închis din cauza răspândirii coronavirusului, vânzările online ale companiei au decolat, dublându-se din martie până în septembrie față de aceeași perioadă a anului precedent. Veniturile au crescut anul trecut cu 48%, la 672,2 milioane de lire sterline.
Dr. Martens spune că vinde mai mult de 11 milioane de perechi de pantofi pe an, față de 5 milioane în 2001.
Ghetele își au rădăcinile în Munchen, după cel de-al doilea război mondial, unde un soldat în vârstă de 25 de ani a proiectat talpa cu pernă de aer pentru a-și proteja piciorul rupt într-un accident de schi. Mai târziu, familia Griggs, care făcea încălțăminte în Midlands la începutul secolului, a cumpărat o licență exclusivă pentru talpă în 1960 și le-a redenumit „AirWair”, potrivit Mediafax.
Un simbol al subculturii
Apoi, cumva incredibil și improbabil, cizmele s-au transformat într-un simbol al subculturii. De-a lungul deceniilor, ghetele au fost o alegere pentru toată lumea, de la skinheads, goths și punks, până la influenceri din social media.
Ghetele nu au fost exportate pe scară largă din Marea Britanie până în anii 1980, iar acum 20% din venituri provin din Asia și aproape 40% din America.