Până anul acesta, multe restaurante și alte unități de alimentație publică din România considerau investiția în prezența pe internet mai degrabă o chestiune opțională strict pentru imagine în rândul unui public restrâns. Altfel spus, ceva departe de prioritate, care nu era considerat a aduce în mod direct venituri pe termen scurt. Dintre restaurantele care își lansau website-uri proprii, cele mai multe se rezumau la niște pagini statice cu informații, program, date de contact, locație, cel mult meniu. De fapt, cea mai mare miză online era pe segmentul de restaurante pentru nunți, botezuri și alte evenimente personale și profesionale.
Lucrurile s-au schimbat puternic în 2020. Prezența online a devenit esențială pentru foarte multe business-uri, însă nu oricum: pe zona de e-commerce, adică platforme tip e-shop de selecție preparate și comandă online pentru livrarea la adresa dorită. Conform celor mai recente date ale unui studiu iSense Solutions prezentat în cadrul evenimentului GPeC SUMMIT Online, nișa de livrare de mâncare gătită în urma comenzilor online a înregistrat în 2020 cea mai mare ascensiune de la an la an.
Restaurantele, fast-food-urile, chiar și unele cafenele, patiserii, cofetării și alte unități axate pe anumite preparate au găsit în mediul online „colacul de salvare” în momentul în care în România s-a instaurat starea de urgență. Chiar dacă lucrurile s-au mai relaxat, industria de specialitate se confruntă în continuare cu restricții, așadar fără partea de catering cele mai multe afaceri nu și-au putea continua operațiunile în această perioadă. Pandemia de coronavirus a schimbat obiceiurile oamenilor, iar masa în oraș a fost înlocuită cu masa acasă.
Cele mai multe comenzi vin prin platforme specializate, în special FoodPanda, Glovo, TakeAway. Însă cea mai inteligentă soluție este o abordare independentă în paralel: operarea de website-uri proprii, cu platforme ce permit comanda online. Astfel, clienții fideli vor putea să se adreseze direct unității, fără a mai exista intermediari, fără costuri suplimentare.
Un astfel de website propriu presupune o investiție inițială care poate fi foarte mică dacă se alege o platformă e-commerce cu licență, cu plată lunară. Costurile pentru gazduire web sunt de asemenea foarte mici în raport cu veniturile generate. Se evită orice comision către terți și se pot fideliza clienții cu oferte speciale mai bune decât cele prezente pe platformele mai sus menționate. O astfel de abordare înseamnă menținerea clienților aproape, căci pe platforme aceștia pot fi atrași și de propunerile concurenței.
Se poate spune astfel că sistemul ce a salvat restaurantele în pandemie este cel de livrare de mâncare gătită în urma comenzilor online. Este mult mai simplu pentru clienți să procedeze astfel, decât să lanseze comenzi telefonice. Se poate merge chiar mai departe, prin dezvoltarea unei aplicații proprii pentru comenzi, care să poată fi instalată pe smartphone-uri Android și iOS.
Livrări la domiciliu făceau și în trecut multe restaurante, însă în multe cazuri această nișă nu însemna atât de mult pentru afacere, dacă nu era vorba despre un business axat pe catering. În plus, online-ul nu era baza, se mergea mai degrabă pe promovare offline, de exemplu prin flyere. Acum, cererea pentru comenzi online de mâncare gătită a crescut fantastic, iar afacerile care știu să profite de context pot să treacă foarte bine peste această perioadă de criză.