Acțiunile Tesla au avut un an foarte bun, dar speculatorii care au mizat pe scăderea valorii titlurilor (short sellers) au avut parte de o baie de sânge, în condițiile în care au pierdut 35 de miliarde de dolari, arată o analiză citată de CNN.
„Nu există nimic care să se compare cu acest lucru”, spune Ihor Dusaniwsky, director general la S3 Partners, compania care a efectuat studiul.
Pentru a pune această pierdere în context, industria companiilor aeriene din SUA a înregistrat pierderi nete combinate de 24,2 miliarde de dolari în primele nouă luni ale anului 2020, cele mai grave pe care industria le-a raportat vreodată.
Speculatorii au pierdut 8,5 miliarde de dolari doar în noiembrie, când acțiunile companiei au urcat cu 46%, mai mult decât 6,7 miliarde de dolari pe care Tesla le-a pierdut în cei 11 ani de când a raportat prima dată rezultate și până la sfârșitul anului trecut.
Este o răzbunare dulce pentru CEO-ul Tesla, Elon Musk, care nu și-a ascuns ura față de short sellers.
Investitorii au o relație duală cu acțiunile companiei: Pentru fiecare diuntre cei care cred că compania este un lider în energia curată, care schimbă paradigma, cu potențial nelimitat, există câte un investitor care crede că firma este un jucător de nișă supraapreciat, care va fi în curând copleșit de producătorii de automobile consacrați.
Această situație a generat un interes atât de mare pentru cei ce mizau pe căderea acțiunilor companiei, care dețin în prezent aproximativ 6% din totalul acțiunilor, mult peste procentul uzual deținut de acest tip de jucător la bursă, de 1% sau 2% la marile companii, potrivit Mediafax.
Tesla a devenit una dintre cele mai mari companii din punct de vedere al capitalizării, din SUA. După ani de zile în care a înregistrat pierderi, pe măsură ce a accelerat producția de mașini electrice, firma a început să obțină profit la sfârșitul anului 2019, iar acțiunile au decolat, câștigând peste 600% până în prezent. Acum valorează aproximativ cât și următorii șase producători auto mondiali – Toyota, Volkswagen, Daimler, General Motors, BMW și Honda la un loc, în ciuda faptului că are doar o fracțiune din vânzările oricăreia dintre aceste companii.
Există și alte acțiuni la care short sellerii au înregistrat pierderi mari anul acesta: Apple unde valoarea este 5,8 miliarde de dolari și Amazon cu 5,6 miliarde de dolari.