Autoritatea Federală pentru Aviaţie din SUA (FAA) a emis o autorizație prin care avioanele Boeing 737 MAX pot zbura din nou, la aproape doi ani de la imobilizarea lor la sol, ca urmare a unor accidente care au dus la moartea a 346 de persoane.
Zborul Lion Air 610 s-a prăbușit în octombrie 2018, toate cele 189 de persoane aflate la bord au murit în urma accidentului. Un al doilea avion Boeing MAX, operat de Ethiopian Airlines, s-a prăbușit în 10 martie 2019, accident aviatic în urma căruia au murit 157 de persoane.
Modelul a fost imobilizat la sol în SUA în 13 martie 2019, la trei zile după prăbușirea avionului Ethiopian Airlines. În ianuarie 2020, Boeing a oprit în cele din urmă producția aeronavei, cel mai vândut model al companiei aeronautice americane.
O serie de rapoarte din martie 2019 au sugerat că de vină era o anomalie la sistemul instalat de Boeing pe avioanele 737 MAX, intitulat „Sistemul de Augmentare a Caracteristicilor de Manevrare” (MCAS), al cărui scop era de a corecta automat poziția avionului, împiedicând intrarea în picaj.
Această funcție a fost o necunoscută pentru piloții Boeing care nu au fost antrenați cum să o folosească și să se raporteze la ea, potrivit The Verge. În cazul accidentului Lion Air, sistemul a reacționat eronat, producând un bracaj negativ al stabilizatorului orizontal care a dus la prăbușirea aeronavei, în ciuda eforturilor piloților care inclusiv au răsfoit frenetic manualul avionului pentru a rezolva problema.
Potrivit deciziei Autorității Federale pentru Aviaţie din SUA, înainte de reluarea zborurilor cu avioanele 737 MAX pe teritoriu american, Boieng trebuie să revizuiască sistemul software, să schimbe o serie de cabluri și să facă noi pregătiri ale piloților.
FAA a precizat că modificările de proiect pe care le-a solicitat Boeing „au eliminat cauzele accidentelor”.
Totodată, șeful FAA a spus că este „100% încrezător” în siguranța avionului. „Am făcut tot posibilul uman pentru a ne asigura că aceste tipuri de accidente nu se vor mai repeta”, a afirmat Steve Dickson.
Autorizația dată de FAA vine într-un moment în care întreaga industrie aeronautică este grav afectată de pandemia de COVID-19 care a redus mult călătoriile aeriene, în sepcial de pasageri.
Și Boeing, care a plătit circa 20 de miliarde de dolari investigarea avioanelor 737 MAx, este grav afectată de pandemie. Compania a trebuit să concedieze 7.000 de muncitori în octombrie, după ce veniturile au scăzut la minimele istorice.
Decizia dată de FAA este valabilă doar pe cerul SUA, astfel că Boeing depinde de autoziațiile date de autorităţile de aviaţie civilă din alte țări pentru a putea zbura de pe aeroporturile lor cu aceste aeronave.
Boeing oprește producția pentru 747 Jumbo Jet, cândva cele mai mari avioane de pasageri din lume
Naveta Starliner de la Boeing are probleme majore
Boeing confirmă două noi bug-uri software la modelul 737 Max