Giganţii tehnologici au forţa, puterea financiară şi experienţa de a-şi menţine monopolul pe piaţă şi este o practică obişnuită în capitalism, spun specialiştii. Ar putea fi şi cazul Amazon, cel mai mare retailer online din lume, potrivit unui raport al Wall Street Journal.
Gigantul american ar investi astfel în startup-uri sau chiar le-ar cumpără şi ar obţine acces la datele lor confidenţiale.
Următorul pas ar fi ca Amazon să își lanseze apoi produse bazate pe tehnologiile firmelor mai mici în care a investit. Şi nu de puţine ori practica Amazon de a lansa produse asemănătoare care concurează cu cele ale firmelor mai mici ar fi dus la prăbuşirea afacerii în care gigantul american a investit.
Practicile de concurenţă neloială sunt asociate de mult timp cu giganţi din tech. Fondatoarea Definedcrowd, o companie în care Amazon a investit, acuză gigantul american că i-a copiat identic un produs: Amazon A2I – Amazon Web Services.
Vocalife, o altă comanie care a dat în judecată Amazon pentru o astfel de practică.
Gigantul American neagă acuzaţiile.
Cele mai multe investiţii sunt făcute prin Fondul Alexa, care oferă burse dezvoltatorilor pentru a lucra cu noi aplicaţii pentru platformă. Produsul Alexa a fost lansat iniţial pe boxa Echo, la două săptămâni după eşecul telefonului Fire. Deţinerea unui sistem de operare vocal popular a poziţionat Amazon într-o poziţie dominantă în piaţă, potrivit Mediafax.
Colaborarea cu Amazon este pentru companiile mai mici o sabie cu două tăişuri: notorietate în piaţă vs. preluarea datelor confidenţiale. În 2018, personalul companiei a fost acuzat că vinde informaţii confidenţiale despre clienţi către terţe părţi. O parte dintre angajaţii Amazon ar fi primit sume considerabile de bani petru a şterge recenzii negative.
Jeff Bezos, fondatorul Amazon, a dat ieri explicaţii Congresului SUA cu privire la practicile de business ale companiei.
Gigantul tech are circa 560.000 angajaţi în întreaga lume. În România, Amazon a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 321,27 milioane de lei şi are peste 1.900 angajaţi.
„Orice start-up care i-ar putea ameninţa, ei îl iau în vizor şi se gândesc. Fie îl cumpără, fie îl înfrâng prin forţă brută. Vor strivi ce le stă în cale pentru a-şi atinge obiectivele. În România vorbim de o piaţă mult mai mică şi jucători mult mai mici şi de aceea astfel de practici nu sunt atât de evidente. Şi mizele sunt mai mici. Cred că nici măcar nu putem vorbi de a se întâmpla aşa ceva în România la o scară largă”, a spus Mircea Vădan, fondator Activize.Tech şi Cluj Startups.