Cum modifică numărul de cazuri de COVID-19 tipurile de beneficii acordate angajaților în România
Creșterea numărului de cazuri COVID-19, în România, modifică tipurile de beneficii acordate angajaților, se arată într-un studiu Mercer Marsh Benefits. Peste 40% dintre cele peste 150 dintre companiile participante la studiu aveau în continuare birourile închise la începutul lunii iunie.
Potrivit studiului „Companies reactions to COVID-19, 2nd Edition” realizat de Mercer Marsh Benefits, în România peste 40% dintre cele 154 de companii care au furnizat date au în continuare activitatea de la birouri întreruptă.
Survey-ul derulat în la finele lunii mai – începutul lunii iunie sintetizează măsurile pe care le-au luat organizațiile pentru siguranța angajaților și remodelarea modului de lucru și ajustarea politicii de remunerare și de acordare a beneficiilor în contextul COVID-19.
Ediția a doua a studiului a urmărit și măsurile pe care companiile le-au luat pentru reîntoarcerea la birou:
- Cele mai multe dintre companii (93%) au suplimentat măsurile de igienizare și curățenie regulată a spațiilor de lucru.
- Peste 90% dintre organizații oferă angajaților materiale de protecție (măști, mănuși, gel dezinfectant).
- 82% oferă in continuare posibilitatea de a lucra de acasă, acolo unde natura activității permite această măsură.
- 8 din 10 companii au schimbat si adaptat spațiul de lucru, pentru a avea minim 1.5 – 2 metri intre angajați (pentru a asigura distanțarea sociala)
- 8 din 10 organizații au adaptat bucătăria, cantina si sala de mese pentru a asigura condiții optime de siguranța
- 7 din 10 companii au impus folosirea unor echipamente de protecție la birou, in interiorul fabricilor, magazinelor, restaurantelor si hotelurilor
- 7 din 10 companii au organizat cursuri pentru respectarea masurilor de siguranță
- 6 din 10 companii au implementat program flexibil, cu ore diferite de începere si încheiere a programului de lucru
„Remarcăm preocuparea companiilor pentru adaptarea pachetelor de beneficii pentru angajați la noua realitate: organizațiile acordă atenție suplimentară asigurărilor pentru angajați și programelor de asistență (Employee Assistance Programs). Odată cu revenirea la birou, alături de măsurile de siguranță sanitară în spațiile de lucru, organizațiile au introdus în pachetele de beneficii protecția prin asigurare pentru angajați. Această preocupare a fost în continuă creștere, și s-a intensificat în ultimele două săptămâni, pe fondul creșterii numărului de cazuri de infectare cu COVID-19, în România”, declară Silvia Dumitrescu, Manager, Mercer Marsh Benefits Romania, notează Mediafax.
De asemenea, aproape 60% dintre companii au implementat deja creșterile salariale planificate pentru acest an sau urmează să le implementeze în curând. Un sfert dintre organizații au decis implementarea lor în a doua parte a anului și stau în expectativă pe fondul incertitudinii produse de contextul economic. 22% dintre organizații plănuiesc să înghețe salariile.
Media creșterii salariale pentru 2020
5% este media creșterii salariale pentru anul în curs, pentru toate categoriile de angajați, pentru companiile care au planificat creșteri salariale pentru anul în curs.
În ceea ce privește recompensarea suplimentară a angajaților care lucrează în continuare la sediile companiilor și derulează activități esențiale, doar 12% dintre companiile chestionate acordă beneficii suplimentare sau recompense pentru continuarea activității. Cele mai multe dintre companii au păstrat remunerațiile pe care angajații le au potrivit contractelor individuale de muncă.
Care sunt cele mai afectate bugete
Din perspectiva pachetelor de beneficii, majoritatea companiilor nu doresc să facă schimbări majore în planurile de beneficii acordate angajaților dar tot mai multe investighează posibilitatea de a menține sau implementa beneficii care cresc protecția angajaților la COVID-19. Cele mai afectate bugete sunt cele alocate pentru training-uri (47% dintre companii au diminuat bugetele, iar 6% dintre companii au eliminat total cheltuielile) și team building-uri (34% dintre companii au scăzut bugetele în timp ce 43% dintre companii au eliminat în totalitate aceste cheltuieli). 9 din 10 dintre companiile care asigurau angajaților acest tip de beneficii, continuă să acorde, fără modificări de bugete, următoarele categorii de beneficii: asigurarea de viață/ accidente, asigurările de sănătate, pensiile private si mașina de serviciu.
În plus, 20% dintre companii au introdus ca noutate in pachetul de beneficii, protectia prin asigurare pentru îmbolnăvirea de COVID-19 si 17% au adăugat programe de asistenta/ consiliere pentru angajați (EAP), față de cei 65% care le aveau incluse deja in pachetul de beneficii.
Câte dintre organizații doresc creșterea numărului de angajați
7 din 10 organizații și-au planificat menținerea numărului actual de angajați și caută soluții pentru realizarea acestui lucru. 16% dintre organizații doresc creșterea numărului de angajați în timp ce 14% dintre acestea au confirmat că iau în calcul reorganizarea în perioada următoare. Doar 3% dintre companii nu au luat o decizie legată de acest aspect.
Alături de măsurile impuse de legislație, pentru reîntoarcerea la birou, cei mai mulți dintre angajatori au luat măsuri cu privire la asigurarea transportului până la locul de muncă, pentru evitarea transportului în comun. 65% dintre companii au implementat transportul angajaților cu mașinile disponibile sau folosirea unor microbuze/ autobuze (35%).