China a cumpărat atât de mult petrol la prețuri mici în această primăvară, încât un blocaj masiv de tancuri petroliere s-a format pe mare, în așteptarea descărcării, relatează CNBC.
La 29 iunie, China – al doilea cel mai mare consumator de petrol din lume după Statele Unite – a adunat 73 de milioane de barili de petrol pe 59 de nave diferite care plutesc pe mare în largul coastei de nord a țării, potrivit ClipperData, care urmărește fluxurile de țiței în timp real. Cantitatea reprezintă trei sferturi din cererea întregii planete.
Cantitățile sosite acum au fost cumpărate în martie și aprilie – când prețurile petrolului sau scăzut puternic din cauza pandemiei. Referința americană WTI s-a prăbușit sub zero pentru prima dată, pe 20 aprilie.
Așa-numitul depozit plutitor din China – definit ca vase care așteaptă șapte zile sau mai mult – a crescut de patru ori de la finele lunii mai, potrivit ClipperData, citat de Mediafax.
La doar șapte săptămâni după ce s-a prăbușit cu minus 40 dolari pe baril, petrolul american a revenit la 40 dolari/baril. Această creștere de 80 de dolari a fost determinată de reducerile fără precedent ale ofertei efectuate de OPEC și Rusia, de ridicarea restricțiilor de sănătate în întreaga lume și de cererea puternică din partea Chinei.
Importurile de petrol din China au crescut cu 19% în luna mai față de anul precedent, până la un nivel record de 11,3 milioane de barili pe zi, potrivit S&P Global Platts.
O mare parte din acest petrol vine din America Latină.
Brazilia este principala sursă a petrolului depozitat pe mare de China, potrivit ClipperData, alte cantități venind din Irak, Arabia Saudită și Nigeria.
Și alte țări au profitat în mod similar pentru a-și spori stocurile. „Dacă ești un mare consumator de energie, ai cumpăra cu două mâini”, a spus Ryan Fitzmaurice, strateg pe energie la Rabobank.