Expert în educaţie: Meritul elevilor de 10 de la Bacalaureat nu este al sistemului, ci al familiei
Expertul în educaţie, Ruxandra Manea, susține că Ministerul Educaţiei nu se poate lăuda cu numărul mare de medii de 10. Meritul nu este al sistemului de educaţie, ci al familiei. Rezultatele examenelor naţionale ţin foarte mult de mediul în care elevul trăieşte şi învaţă, spune expertul.
Bacalaureatul din acest an este examenul contrastelor. Liceenii au reuşit să treacă examenul maturităţii în proporţie de 62,9%, cea mai mică rată de promovare din ultimii şase ani.
În fruntea judeţelor cu cea mai mare promovabilitate este Cluj, cu 77,8%, urmat de Sibiu, cu 71,8%, şi Braşov, cu 71%. Capitala e departe de a ajunge la pragul de 70%, are doar 67 de procente.
La coada clasamentului sunt judeţele Ilfov (32.2%), Giurgiu (42.4%), Mehedinţi (47.8%) şi Gorj (49.7%).
Cei mai mulți elevi de 10 din ultimii șase ani
Surpriza vine din partea elevilor care au reuşit să obţină media „perfectă”. Sunt 232 de candidaţi care au luat 10, cei mai mulţi din ultimii şase ani.
În Bucureşti sunt 39 de elevi care au obţinut nota maximă la toate cele trei probe. La distanţă mare sunt judeţele Vâlcea şi Prahova, cu 16 note „perfecte”, şi Suceava, cu 13.
Din cei aproximativ 32.000 de candidaţi înscrişi din promoţiile anterioare, doar puţin peste 6.500 dintre ei au reuşit să promoveze.
În mediul rural, situaţia este asemănătoare cu cea de la Evaluarea Naţională. Din cei aproximativ 50 de mii de candidaţi, doar jumătate au reuşit să ia medie de trecere.
Expertul în educație Ruxandra Manea spune, citată de Mediafax, că elevii de 10 nu reflectă calitatea sistemului educațional românesc, ci sunt rezultatul motivației lor și al eforturilor familiei.
„Contează mult unde te naşti, unde creşti şi cât investeşte familia în tine, ce noroc ai de un profesor sau altul. Notele mari sunt rezultatul motivaţiei excepţionale a unor elevi, de multe ori susţinuţi de familie, prin meditaţii, însă ei nu sunt un standard, nu reflectă calitatea sitemului educaţional românesc. Sunt şi profesori excepţionali care lucrează intens la clasă, însă şi ei sunt o excepţie, nu un standard”, a declarat Ruxandra Manea.