Drumul lung și plin de obstacole al SpaceX. De la trei lansări eșuate la prima misiune umană în spațiu

27 05. 2020, 09:00

Space Exploration Technologies Corp., cunoscută sub numele de SpaceX, urmează să trimită doi astronauți în spațiu sâmbătă. În ciuda faptului că încă nu a atins 20 de ani vechime, compania a dezvoltat o aură mistică în jurul său. La data de 28 septembrie 2018, prima sa rachetă Falcon 1 s-a lansat pentru a patra oară.

GALERIE FOTO

„Am greșit primele trei lansări. Din fericire, a patra lansare a funcționat. Erau ultimii bani pe care îi aveam și ar fi fost sfârșitul pentru SpaceX. Dar norocul ne-a surâs în acea zi”, a spus Elon Musk, fondatorul și inginerul șef al companiei, în 2017.

„Am început cu doar câțiva oameni, care nu știau prea bine cum să producă rachete. Motivul pentru am ajuns eu să fiu inginerul șef a fost pentru că nu am putut angaja pe nimeni. Nu am avut de ales, nimeni bun nu ni s-a alăturat”, a explicat Musk.

Născut în Africa de Sud, Musk a emigrat în Canada la vârsta de 17 ani. Apoi s-a dus în SUA unde și-a clădit averea în Silicon Valley cu ajutorul startup-ului PayPal.

Drumul lung și plin de obstacole al companiei SpaceX

​Scopul SpaceX, atunci când a fost incorporat în 14 martie 2002, a fost să producă rachete low-cost pentru a călători într-o bună zi pe Marte, dar și mai departe.

Al 11-lea angajat din acel an s-a dovedit a fi unul bun. Gwynne Shotwell, care era responsabilă de business development, a devenit curând mâna dreaptă a lui Elon Musk.

​În industria spațială, cei doi au privilegiul să fie cunoscuți doar după prenume, scrie ScienceAlert.

„Elon are viziune, dar ai nevoie de cineva care poate executa un plan. Acel om e Gwynne”, a spus Scott Hubbard, professor la Universitatea Stanford și fost director al Centrului de Cercetare Ames al NASA.

​Hubbard l-a cunoscut pe Musk în 2001, atunci când antreprenorul de 30 de ani făcea primii pași în industria spațială.

​Shotwell, în vârstă de 56 de ani, a devenit președintele și COO al SpaceX în 2008. Se descrie drept o tocilară și a absolvit Universitatea Northwestern cu o licență în inginerie mecanică.

​Atunci când Elon vorbește despre colonizarea Planetei Roșii, Gwynne este cea care desfășoară prezentări comerciale și asigură contracte.

„Nu am nicio fărâmă de creativitate în mine. Sunt un analist, dar ador asta”, a spus Shotwell în 2013.

Rachete refolosibile

​Echipa a început să câștige credibilitate în 2006. SpaceX avea doar 80 de angajați și nu ajunsese încă pe orbită. Prin comparație, acum are 8.000 de angajați. Totuși, NASA le-a oferit un contract pentru dezvoltarea unui vehicul care ar putea realimenta Stația Spațială Internațională (ISS).

SpaceX a avut success în 2012. Capsula sa Dragon a acostat pe ISS, fiind prima compania privată să facă acest lucru. Apoi, în 2015, după multe eșecuri și prăbușiri, SpaceX a aterizat primul stadiu al rachetei Falcon 9, succesorul lui Falcon 1, în siguranță pe Pământ.

Astfel, era rachetelor refolosibile a început.

„Falcon 9 este mai simplu și are costuri mai reduse”, spune Glenn Lightsey, profesor în inginerie la Georgia Tech. ​Rachetele au fost construite sub un singur acoperiș, în zona Hawthorne din Los Angeles.

Sursa foto: SpaceX

Formula SpaceX s-a dovedit seducătoare pentru clienți. În ultimii trei ani, compania a lansat mai multe rachete ca Arianespace. În 1028, SpaceX a lansat mai multe rachete ca Rusia.

​Astfel, după ce a cucerit piața de lansări private, SpaceX a luat o parte și mai mare din lansările publice și militare. Încă sponsorizată de NASA, compania urmează să devină prima companie privată care lansează astronauți în spațiu.

În ciuda unei întârzieri de câțiva ani, Crew Dragon este pregătit înainte de Starliner al lui Boeing. Musk vrea să construiască și următorul modul lunar al NASA.

​Giganții industriei au criticat SpaceX pentru „aroganța” sa, dar „motivul real a fost că a reprezentat o amenințare pentru modul lor de afaceri și pentru profitul lor”, a spus Lori Garver, fost administrator adjunct al NASA.

​Acum Shotwell este cea care le dă lecții competitorilor. „Trebuie să treci prin acele lecții grele”, a spus ea la o conferință a NASA, amintind despre multitudinea de probleme care a dominat începuturile SpaceX.

​„Cred că uneori industria aerospațială se teme de eșec în fazele de dezvoltare”, a completat aceasta.

Vă mai recomandăm să citiți și:

Cele 13 etape ale primei misiuni SpaceX cu echipaj uman

Elon Musk a împărtăşit planurile SpaceX pentru 2020

SpaceX a lansat în spaţiu alţi 60 de sateliţi pentru reţeaua de internet global Starlink. A avut însă probleme cu primul etaj al rachetei – VIDEO

SpaceX tocmai a lansat un joc video gratuit disponibil pentru orice browser. Poţi să duci misiunea până la capăt?