OUG în baza căreia Comitetul pentru Situaţii de Urgenţă a emis regulile din starea de alertă este neconstituţională, spun avocaţii.
Prin Decizia din 6 mai a Curţii Constituţionale s-a stabilit că actul normativ care restrânge drepturile şi libertăţile fundamentale ale cetăţenilor nu poate fi decât o lege, ca act formal al Parlamentului, adoptată cu respectarea Constituţiei.
Cu toate acestea, prin modificările aduse de OUG nr. 68/2020, semnată de prim-ministrul Ludovic Orban, a fost emisă Hotărârea Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, prin care au fost dispuse măsuri neconstituţionale care restrâng/afectează drepturi şi libertăţi fundamentale ale cetăţenilor.
Astfel, au fost interzise protestele, organizarea de concerte sau activităţi culturale în spaţii închise; şcolile şi facultăţile rămân închise până la finalul anului şcolar/universitar; terasele rămân închise. De asemenea, a fost suspendată temporar activitatea în mall-uri cu suprafaţă mai mare de 15.000 mp şi s-a prelungit măsura suspendării zborurilor spre Austria, Belgia, Confederaţia Elveţiană, Franţa, Germania, Iran, Italia, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, Regatul Ţărilor de Jos, Spania, Statele Unite ale Americii, Turcia şi Iran, şi din aceste ţări către România pentru toate aeroporturile din România, pentru o perioadă de 14 zile, începând de vineri. Totodată, s-a instituit, prin ordin al comandantului acţiunii, măsura carantinării unor clădiri, zone, localităţi la solicitarea comitetelor judeţene pentru situaţii de urgenţă, pe baza analizelor realizate de către direcţiile de sănătate publică şi s-a instituit interdicţia deplasării persoanelor în afara localităţii/zonei metropolitane cu anumite excepţii.
„Amintim că, potrivit Constituţiei României, dreptul la liberă circulaţie, în ţară şi în străinătate, este garantat. De asemenea, Constituţia prevede dreptul la învăţătură, iar accesul la cultură este garantat, în condiţiile legii. Apoi, articolul 39 din Constituţie arată că mitingurile, demonstraţiile, procesiunile sau orice alte întruniri sunt libere şi se pot organiza şi desfăşura numai în mod paşnic, fără nici un fel de arme”, spun avocaţii consultaţi de Mediafax.
Orice persoană este liberă să părăsească orice ţară, inclusiv pe a sa. Exercitarea acestor drepturi nu poate face obiectul altor restrângeri decât acelea care, prevăzute de lege, constituie măsuri necesare într-o societate democratică.
„Practic, prin intermediul acestei ordonanţe nr. 68/2020, este declarată în România tot o stare de urgenţă, dar este îmbrăcată – neconstituţional – sub denumirea de „stare de alertă”; doar Preşedintele României poate declara „starea de urgenţă”, conform Constituţiei României”, mai spun specialiştii.
În primele trei zile de stare de alertă, românii sunt ghidaţi de OUG, care are reguli, dar nu are amenzi. În legea stării de alertă, care intră în vigoare luni, avem amenzi şi terase deschise, aspecte care nu se regăsesc în OUG. De luni, legea este actul normativ de care se ţine cont.
Hotărârea Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă adoptată în baza OUG 68 (care îi dă atribuţii CNSU) spune că românii sunt obligaţi să poarte mască în toate locurile publice (magazine, metrou, autobuz sau alte instituţii) şi că nu va sta la terase pentru că acestea trebuie să rămână în continuare închise. De asemenea, deşi credeau că au scăpat de tot de declaraţie pe proprie răspundere, nu e aşa. Dacă pleacă din localitate, trebuie s-o aibă la ei şi să scrie că se deplasează pentru motive serioase. OUG e deja în vigoare.
Ce păţesc românii dacă nu respectă regulile? Nici OUG de joi, nici hotărârea CNSU cu măsurile nu conţin sancţiuni.
Mai există un act normativ promulgat vineri de preşedintele Klaus Iohannis şi care intră în vigoare de luni. Este vorba de Legea privind starea de alertă, care e diferită, în anumite puncte de vedere, de ordonanţă.
În lege scrie că terasele sunt deschise doar dacă sunt respectate regulile de protecţie (distanţare socială, angajaţi cu mască). Totodată, în lege avem şi sancţiuni pentru nerespectarea regulilor. Amenzile pot ajunge la 15.000 lei, în funcţie de abatere.
Mai sunt şi alte prevederi identice în cele două acte normative, precum reluarea slujbelor în aer liber, redeschiderea anumitor mall-uri, a frizeriilor şi a cabinetelor stomatologice.
De luni, însă, românii îşi vor pune, legitim, întrebarea ce se va întâmpla: să asculte de lege sau de ordonanţă?
În orice curs privind izvoarele Dreptului se arată că o ordonanţă de urgenţă a Guvernului este inferioară legii.
Deci de luni avem amenzi şi deschidem terasele?
În Constituţie se arată că o OUG intră în vigoare dupa depunerea sa în procedură de urgenţă în Parlament. Cele două Camere (Senat şi Camera Deputaţilor) trebuie să fie convocate în 5 zile pentru vot. Marcel Ciolacu, preşedintele Camerei Deputaţilor, poate să respingă, luni, această OUG.