Google şi Twitter sunt printre primele companii care încurajează angajaţii să îşi îndeplinească sarcinile de serviciu de la domiciliu.
Condiţia ca o companie să reziste în situaţia de criză actuală este să îşi pună la punct sistemul tehnologic. Reţeaua de lucru trebuie adaptată muncii de acasă, iar angajaţii trebuie învăţaţi să foloseasca sistemul IT din propria locuinţă.
Pe de altă parte, în 2013, fosta şefă Yahoo, Marissa Mayer, a interzis angajaţiilor să mai lucreze acasă, bazându-se pe studii care declarau că discuţiile faţă în faţă, în pauzele de cafea sau ţigară, erau stimulatoare de idei.
Mayer considera că a lucra din propria locuinţă scade productivitatea şi deconcentrează angajaţii de la sarcinile pe care le au de îndeplinit.
Lucrează de 12 ani de acasă, de când şi-a început cariera. Are un job în IT şi colegi răspândiţi în toată Europa. Lucian Stănescu a povestit cum arată o zi din viaţa unui aşa-numit ”telesalariat”, în contextul în care mii de angajaţi români lucrează de acasă pentru prima dată din cauza noului coronavirus.
„În general, Încerc să am programul cât mai fix, încep cam în jurul orei 11 şi termin în jurul orei 7 şi jumătate, 8 seara. Pentru mine e destul de important să îmi fac o rutină şi am observat că asta îi ajută şi pe foarte mulţi să simtă că, de fapt, ei nu rămân acasă, că intră efectiv într-un birou. Mă asigur că înainte să îmi încep programul eu mă spăl, mănânc, mă îmbrac, la fel cum m-aş îmbrăca dacă aş ieşi afară, de exemplu”, a declarat Luci Stănescu, angajat IT, citat de Mediafax.
Există şi capcane pentru cei care sunt la început în experimentul muncii de acasă. Unii nu asociază casa cu munca, aşa că îşi ocupă timpul de lucru cu treburi casnice, nu încep şi nu termină munca la timp şi nu mai sunt la fel de productivi ca la birou. Există şi opusul.
„Pentru că nu mai sunt deranjaţi de colegi, interacţiunea cu colegii este mult mai mică şi au tendinţa unii oameni să lucreze foarte mult, să lucreze mult mai mult, ceea ce de fapt nu este sustenabil nici măcar pe termen scurt şi, drept urmare, după opt ore de lucrat foarte intens să ajungă să fie foarte obosiţi la sfârşitul zilei, mult mai obosiţi decât dacă lucrau la un birou”, a mai explicat Luci Stănescu.
De teama răspândirii coronavirusului, mulţi oameni şi-au mutat biroul acasă zilele acestea. Pentru unii, munca remote pare un vis devenit realitate, pentru alţii – o corvoadă. Oricum ar fi, e necesară multă disciplină. Cum poate fi obţinută? Cum să ne organizăm pentru a fi mai eficienţi?
Iată mai jos 15 sfaturi:
La sfârşitul zilei de muncă, dezactivează-ţi notificările pentru e-mailurile şi mesajele legate de serviciu. Nu uita, socializarea cu prietenii în afara casei este esenţială pentru starea de bine a celui care lucrează remote.