De ce calviţia la bărbaţi nu mai este un motiv de ruşine?
În 1991, o reclamă TV pentru tratamentul calviţiei nici măcar nu îndrăznea să pomenească de căderea părului
Tineri precum Victor Dos Santos, un tehnician video în vârstă de 24 de ani, s-au confruntat cu căderea părului în momente în care nu te aştepţi la aşa ceva. Tânărul a primit sfaturi de la rude dar abia după ce a găsit un nou produs de îngrijire şi a obţinut de la medicul său o reţetă a decis să împărtăşească cu lumea experienţa sa. Timp de mai multe luni, Dos Santos a publicat 40 de imagini pe Instagram documentând procesul său de regenerare a părului.
Expunerea tratamentului în public marchează un lung drum parcurs de la vremurile în care bărbaţii preferau să sufere pe ascuns la primele semne de chelie, folosind şuviţele rămase pentru a acoperi scalpul expus, sperând să nu atragă prea mult atenţia colegilor de muncă.
Celebrul tenisman Andre Agassi a povestit cum era atât de ruşinat de căderea părului că a jucat în 1990, la Roland Garros cu o perucă. Abia după 19 ani a putut să recunoască acest lucru în biografia sa.
Nici măcar tratamentele destinate regenerării părului nu îndrăzneau să pomenească calviţia în anii ´90. O reclamă TV pentru Rogaine, în 1991, nu pomenea căderea părului, promovând o înregistrare video din care cei care ”ar fi avut destul curaj” să o ceară ar fi aflat ”întreaga poveste”.
Lucrurile au început să se schimbe în 2017, odată cu apariţia unor companii precum Hims, Keeps şi Roman, care prezentau deschis şi amuzant produsele pe care le scoteau pe piaţă pentru a trata pierderea părului.
Pe măsură ce produce pe bază de finasterid sau minoxidil, substanţa activă din Rogaine au devenit tot mai accesibile, şi companiile care au scos pe piaţă au abordat metode de vânzare tot mai transparente.
Medicul Marc Avram, dermatolog din New York specializat în căderea părului, susţine că studiile au arătat că substanţele descoperite sunt utile în combaterea pierderii podoabei capilare. Companiile care le comercializează au şi schimbat strategia de marketing şi folosesc site-uri amuzante şi lozinci precum ”chelia poate fi opţională” ca şi imagini atractive pentru reţele sociale.
Sigur că toate companiile cu pricina nu au vindecat calviţia, dar par să fi reuşit să diminueze sentimentul de ruşine asociat cu căderea părului.
Cumpărătorii au descoperit că pot achiziţiona online produsele pentru tratament şi nu sunt obligaţi să facă faţă unor întrebări care să îi jeneze. Chiar şi atunci când este vorba despre produse pentru achiziţionarea cărora e nevoie de prescripţie medicală, companiile au început să pună la dispoziţia pacienţilor reţele de consultare virtuale. Pacientul completează un formular, îşi fotografiază scalpul şi doctorul decide dacă produsul solicitat este sau nu necesar şi, dacă este cazul, completează o reţetă.
Andrew Dudum, fondatorul Hims, a arătat că 70% din tranzacţiile companiei se fac folosind telefoane mobile.
Bărbaţii cu vârste cuprinse între 20 şi 30 de ani ar fi obişnuiţi să cumpere tot ce au nevoie de pe internet. Potrivit Asociaţiei American Hair Los, două treimi din americani se confruntă cu diferite forme de pierdere a părului înainte să ajungă la vârsta de 35 de ani. Iar companii precum Keeps sau Hims citează exact aceste cifre atunci când vorbesc despre clienţii pe care îi au în vedere, potrivit Mediafax.
„În ultimii 20 de ani tratarea căderii părului a ajuns să ţină la fel de mult de îngrijire ca şi de ogoliu”, spune dr. Marc Avram care a remarcat şi o scădere a spaimei pe care o manifestă pacienţii săi atunci când se confruntă cu căderea părului.
Medicul descrie perspectiva abordată de pacienţii său ca “am nevoie să fiu atent la ce mănânc, să am grijă de dinţi şi să am un păr sănătos”. De altfel, multe dintre companiile care comercializează produse pentru tratarea căderii părului au şi oferte pentru medicamente pentru disfuncţiile erectile, o altă zonă pe care bărbaţii au evitat mereu să o discute.
Discuţiile despre tratamentele pentru păr, la modă
Bobby Prokenpek, un fotograf californian în vârstă de 39 de ani, explică faptul că a început să folosească produsele de îngrijire pe măsură ce s-a decis să facă mai multe modificări în stilul său de viaţă: “Nu i-aş zice o criză de vârstă mijlocie, aş spune că e vorba mai mult de faptul că vreau să revin într-o zonă în care mă simt bine cu sănătatea, alimentaţia şi tot, chiar şi cu felul în care arăt”.
Discuţiile legate de tratamente au ajuns dintr-o dată la modă. Utilizatori ai platformelor online îşi prezintă în imagini procesul de regenerare a părului.
Pe de altă part, la fel de obişnuită este perspectiva potrivit căreia, soluţia la căderea părului este renunţarea la toată podoaba capilară.
„Fiecare afirmaţie legată de pierderea părului sau de chelie era determinată de frică”, a explicat Karamo Brown, unul dintre prezentatorii emisiunii “Queer Eye”, cunoscut pentru felul în care îşi poartă cu mândrie scalpul la vedere.
„Ţi se spunea că n-o să se uite la tine fata care îţi place, că n-o să ai ce vrei”, spune Brown. Prezentatorul recunoaşte şi că a trăit momente în care îi era frică să nu afle lumea că îşi pierde părul şi îşi acoperea cu rimel zonele expuse. De curând a lansat o companie care comercializează produse destinate exclusiv bărbaţilor cu chelie.
Între tratament şi abordarea radicală, spaţiul public include acum şi exemple de vedete care aleg relaxate să nu facă nimic în legătură cu căderea părului. Jude Law este unul dintre cei care expun relaxaţi procesul de retragere al liniei părului iar Prinţul William nu se fereşte deloc să arate că îi dispar buclele. Chiar dacă personajul din ”Seinfeld”, George Costanza era marcat de ruşinea cheliei, creatorul său, Larry David şi-a transformat lipsa podoapei capilare într-o marcă a curajului.