O persoană negativă este cel care se plânge de orice, de la termene limită şi drumul lung până la birou până la gustările nesănătoase şi liftul lent. Este cel care suspină atunci când i se solicită să facă ceva în afara fişei postului, chiar dacă este o sarcină uşoară. Cel care îi învinovăţeşte pe alţii atunci cînd este întrebat de ce a întârziat.
În materie de abordare, să-i spui unei astfel de persoane că este negativ este nu numai ineficient, ci ar putea să înrăutăţească lucrurile. Ce văd unii negativ, el ar putea vedea împărtăşirea unei experienţe. În timp ce unora pesimismul le-a putea părea negativ, colegul ar putea să se considere proactiv pentru evitarea posibilelor rezultate negative. În cele din urmă, atunci când oferim feedback oamenilor despre caracterul lor mai degrabă decât despre comportamente sau sarcini specifice, creştem riscul ca aceştia să experimenteze sentimente de respingere socială, potrivit Mediafax.
Iată trei strategii de lucru cu o persoană negativă:
Nu este vorba de empatie, în sensul de a simţi ceea ce simte acea persoană. Dar puteţi înţelege că poate avea probleme despre care nu se ştie, că a învăţat să se comporte în acest fel din motive obiective, care au ajutat-o pe parcurs, că s-ar putea să nu fie conştient de impactul asupra celorlalţi, că are anumite nevoi şi valori, că se descurcă în felul ei sau că ar putea să vrea ca lucrurile să fie diferite şi nu ştie cum să facă asa. A fi înţelegător nu impune comunicarea directă cu persoana, ci impune nevoia schimbării modului de gândire de la „nu ştiu de ce ar acţiona cineva aşa” la „a vedea de ce cineva ar putea acţiona aşa”.
Este foarte probabil să nu determinaţi o persoană negativă să-şi schimbe modul de a fi, aşa că va trebui să vă schimbaţi. Asumaţi-vă responsabilitatea personală pentru cum aţi putea contribui la comportamentul ei, pentru modul în care contribuiţi la un mediu care susţine comportamentul acesteia, vorbind cu şeful şi colegii despre strategii utile, recunoscând dacă sunteţi persoana căreia ceilalţi vin să-i transmită nemulţumirile loc în legătură cu persoana negativă, şi, în cele din urmă, stabilind şi menţinând limite sănătoase cu acea persoană şi cu ceilalţi.
Dacă cele de mai sus nu au rezultat, o strategie diferită ar putea funcţiona. De exemplu, dacă aţi încercat să păstraţi o limită doar de afaceri, încercaţi să demonstraţi un interes personal. Dacă aşi fost delicat, încercaţi cu o abordare directă. Abordaţi-o cu sinceritate, întrebaţi dacă puteţi face ceva pentru a o ajuta, dacă aţi exclus-o din viaţa socială, invitaţi-o, dacă aţi evitat-o, oferiţi un feedback pozitiv, dacă aţi apreciat că este negativă, aflaţi ce este pozitiv despre ea. Este posibil să nu puteţi schimba o persoană negativă într-una pozitivă, dar puteţi să vă transformaţi în tipul de persoană care poate aduce pozitivitate într-o relaţie dificilă de muncă.