Producătorii păpuşii Barbie, Mattel, au lansat în luna septembrie seria Creatable World, proiectată astfel încât jucăriile să nu prezinte caracteristici specifice unui gen, permiţându-le copiilor să-şi transpună propria identitate, arată BBC.
Piaţa jucăriilor promovează produsele în funcţie de genul micilor clienţi încă din anii ’40, iar tendinţele din ultimii ani încep să sugereze că ar fi vorba despre o schimbare esenţială de direcţie.
Seria Barbie Fashionista a fost realizată în 2015 în nu mai puţin de 8 tonuri de culoare ale pielii, 14 structuri faciale, 22 de tipuri de coafură şi 23 de culori ale părului, ca şi 18 nuanţe de culoare pentru ochi. În 2018, compania a lansat şi o serie de păpuşi inspirate de personalităţi reale, cum ar fi Amelia Earhart, Frida Kahlo şi Katherine Johnson, potrivit Mediafax.
Pentru aniversarea a 6 decenii de la lansarea primei păpuşi Barbie, pe 9 martie 1959, cei de la Mattel au scos pe piaţă păpuşi în scaune cu rotile sau cu proteze pentru mâini ori picioare, declarând că sunt interesaţi să prezinte o imagine mai bogată privind tipurile de frumuseţe.
Seria Creatable World a fost promovată prin mesajul: „O linie de păpuşi pentru toţi, proiectată să ţină departe etichetele”.
Potrivit companiei americane, păpuşa poate fi fată, băiat, non-binară sau poate reprezenta ambele genuri.
Compania Mattel speră că păpuşa va elimina stereotipurile privind jucăriile pentru copii, fiind proiectată astfel încât să nu trădeze caracteristici specifice unui gen.
Fiecărei păpuşi din seria Creatable World îi pot fi adăugate accesorii şi articole vestimentare diverse, precum peruci, hanorace şi tricouri.
Astfel, păpuşile din seria Creatable World au trăsături neutre pentru a le permite copiilor să le atribuie o anumită identitate şi să îşi poată transpune propria imagine în ele.
Înainte de a lansa jucăria, Mattel a testat-o pe 250 de familii din şapte state, inclusiv pe 15 copii care au fost identificaţi drept transsexuali.
„Au fost câţiva copii care ne-au spus că le displace Crăciunul pentru că ştiu că găsesc sub brad jucării nepotrivite pentru ei. Asta este prima păpuşă pe care o pot găsi sub brad şi pot realiza că e pentru ei, pentru că este potrivită pentru oricine”, a declarat Monica Dreger, reprezentantă a companiei.
Mattel afirmă că decizia lor este un răspuns dat studiilor care arată că mulţii ”copii nu mai vor ca jucăriile să le dicteze rolurile de gen”. Un studiu recent arată că 24% dintre adolescenţii americani au o orientare sexuală ori o identitate de gen non-tradiţionale, identificându-se fie ca bisexuali, non-binari, etc..
Un studiu din 2016 a arătat că băieţii care acceptă normele tradiţionale privind genul masculin sunt mult mai predispuşi să recurgă la violenţă fizică sau emoţională ca şi la hărţuire.