Codul de bare (Universal Product Code/ UPC) a revoluţionat distribuţia bunurilor de larg consum, fiind folosit în prezent la nivel mondial.
Ideea de a folosi motivul unor dungi verticale pentru a stoca informaţii i-a venit lui Joseph Woodland – inginer mecanic, ce a lucrat pentru compania IBM timp de 35 de ani, înainte de a se pensiona în 1987 – atunci când desena linii în nisip, pe o plajă din Miami, în urmă cu 71 de ani, potrivit Mediafax.
Însă, abia după ce Laurer (foto jos) a dezvoltat un scaner care putea citi codurile, tehnologia a putut fi folosită la nivel larg, transformând astfel radical felul de a face cumpărături.
Laurer a murit pe 5 decembrie, în locuinţa sa din Wendell, Carolina de Nord, dar abia săptămâna aceasta a fost făcută publică informaţia despre decesul său.
UPC a revoluţionat, „virtual, toate industriile din lume”, au declarat reprezentanţii IBM într-un comunicat pe site-ul oficial al companiei.
La nivel mondial sunt în uz, la ora actuală, mai multe milioane de coduri de bare individuale, susţin reprezentanţii GS1 din Marea Britanie, o organizaţie dedicată creării şi implementării unor soluţii şi standarde globale dedicate eficientizării şi măririi vizibilităţii cererii şi ofertei din diverse sectoare. Sistemul de standarde GS1, printre care se află şi codul de bare, este cel mai folosit sistem de furnizorii din întreaga lume.
Celebrele dungi alb-negru au fost folosite pentru prima dată în Statele Unite, pe 7 octombrie 1952, dar au fost adoptate pentru prima dată în magazinele americane abia în 1974, pentru că, până atunci, nu exista o tehnologie laser suficient dezvoltată pentru a le putea citi.
Primul produs scanat după codul de bare a fost un pachet de gumă de mestecat Wringley, achiziţionat în 1974 dintr-un supermarket din Ohio. În prezent, produsul este expus la Smithsonian National Museum of American History din Washington.
Norman Woodland, considerat pionierul ideii codului de bare, care a fost bazat pe codul Morse, a murit în 2012. Woodland şi asociatul său Bernard Silver, decedat în anii 1960, au depus brevetul pentru codul de bare în 1952 şi l-au vândut companiei de produse electronice Philco pentru 15.000 de dolari. Woodland şi Silver, care au predat la Universitatea Drexel din Philadelphia, au început să lucreze la proiectul codului de bare după ce directorii unui lanţ de magazine le-au cerut să conceapă o metodă mai bună pentru a monitoriza şi inventaria produsele.