Home » D:News » ESA vrea să lanseze prima misune pentru curăţarea orbitei

ESA vrea să lanseze prima misune pentru curăţarea orbitei

Publicat: 15.12.2019
Deşeurile de pe orbită sunt un pericol pentru sateliţii poziţionaţi acolo.

Agenţia Spaţială Europeană (ESA) vrea să lanseze până în anul 2025 prima misune de curăţare a spaţiului cosmic de deşeurile pe care lansările şi sateliţii le-au lăsat în urmă. NASA aproximează că pe orbită s-ar afla peste 500.000 de deşeuri a căror viteză poate reprezenta un pericol a adresa navelor şi a sateliţilor încă funcţionali, notează Science Alert.

„Imaginaţi-vă cât de periculos ar fi navigarea în mare dacă toate navele distruse vreodată în istorie ar mai fi în derivă pe deasupra apei”, explică Jan Wörner, directorul Agenţiei Spaţiale Europene.

Agenţia speră ca până în anul 2025 să lanseze un robot cu patru braţe care să colecteze deşeurile. Prima misiune din cadrul acestui plan de „igienizare” a spaţiului este ClearSpace-1, care va avea rolul de a colecta un singur deşeu: Vespa, o bucată a unei rachete Vega lansată în 2012 de către ESA. După ce cele patru braţe vor „captura” respectiva bucată, robotul se va prăbuşi către suprafaţa planetei, contactul cu atmosfera terestră fiind cel care va duce la dezintegrarea amândurora.

ClearSpace-1 este o misune experimetală, scopul acesteia fiind acela de a demonstra că robotul proiectat de către ESA poate fi folosit pentru o astfel de operaţiune de curăţare. În viitor, oficialii agenţiei speră că vor putea trimite pe orbită un robot care să colecteze deşeurile fără a se pune în pericol acest proces.

Un start up vrea să construiască hoteluri orbitale folosind deşeuri spaţiale