Joburile viitorului. De ce abilităţi vei avea nevoie pentru a avea succes
Tehnologia, pornind de la cele mai simple unelte folosite de către strămoşii noştri şi ajungând la smartphone-uri, ne-a schimbat în mod constant şi fundamental vieţile. În funcţie de viteza pe care avansurile tehnologice o au se produce şi o schimbare a modului de producţie. În timp ce evoluţia lentă a tehnologiilor agricole asigura o predictibilitate mai mare a modului în care strămoşii noştri antici şi medievali îşi câştigau traiul, tehnologia digitală, aflată în continuă schimbare, a redus cu mult capacitatea nostră de a ne formula un plan de viitor.
Tehnologia modernă, în special automatizarea, duce la o reducere a numărului de oameni de care domeniile respective au nevoie. Conform unui studiu al Forumului Economic Mondial, 50% dintre companii preconizează o reducere a personalului uman până în anul 2022. U studiu desfăşurat de către Institutul McKinsey preconizează că, până în anul 2030, roboţii vor ocupa 800 de milioane de slujbe.
Ce-i de făcut în această situaţie? Este clar că la nivelul societăţii va urma o schimbare a modului în care ne raportăm la muncă şi la rolul pe care îl atribuim acesteia. La nivel individual, deja se poate observa o trecere de la calificările pentru o ocupaţie specifică către dezvolatarea competenţelor care să ne permită să avem slujbe în domenii pe care, în mod tradiţional, nu le-am asocia. Trebuie precizat faptul că tehnologiazarea duce pe de o parte la dispariţia unui număr mare de joburi, dar, de asemenea, deschide perspectiva apariţiei unor noi slujbe şi ocupaţii economice.
În aceste condiţii de profunde transformări tehnologice, pentru a nu deveni redundanţi în câmpul muncii, trebuie să ne însuşim şi s[ ne dezvoltăm noi competenţe. Experţii în muncă sunt de părere că pentru joburile viitorului avem nevoie de următoarele abilităţi:
1. Inteligenţa emoţională
Acest tip de inteligenţă face trimitere la capacitatea noastră de a ne înţelege emoţiile şi pe cele din jur. Experţii sunt de părere că, pentru companiile din întreaga lume, bunăstarea emoţională a angajaţilor devine mai importantă, aceasta reflectându-se în creativitatea şi energia pe care aceştia o pun în munca lor.
„Există, de asemenea, abilităţi tehnologice şi comportamente de înţelegere care sunt ceva ce nu cred că maşinile vor putea reproduce vreodată, iar acestea sunt cele pe care trebuie să le dezvoltăm pentru a ne asigura că locurile noastre de muncă sunt în siguranţă”, explică Sherry Bevan, expertă în consilierea de carieră.
2. Creativitatea
Creativitatea a reprezentat avantajul pe care specia noastră l-a avut în faţa celorlalte specii umane şi care ne-a permis să ne adaptăm şi să stăpânim întreaga planetă. În general, creativitatea este asociată cu domeniul artisitic dar, după cum ne poate arăta experienţa de zi cu zi, capacitatea de a improviza sau de a veni cu o soluţie originală la sarcinile primite la muncă poate reprezenta un avantaj care să ne aducă slujba visată, o promovare sau o creştere salarială.
3. Flexibilitatea şi adaptabilitatea
Un raport produs pentru Google Australia explică faptul că 41% dintre abilităţile noastre pe care le vom folosi pentru slujbele viitorului le obţinem mai târziu în viaţă. De aceea, este important ca primele abilităţi pe care să le deprindem la începutul vieţii să fie flexibilitatea şi adaptabilitatea.
Dispariţia sau reducerea locurilor de muncă în domeniile care sunt afectate de către automatizare, face ca capacitatea noastră de a învăţa noi abilităţi să devină extrem de importantă atunci când ne căutăm o slujbă sau o promovare.
4. Analiza datelor
La baza celei de a patra Revoluţii Indistriale se află datele pe care companiile le strâng şi tranzacţioneză aşa cum în trecut făceau cu bunurile fizice. Totuşi, aceste date sunt inutile dacă companiile nu au oameni pregătiţi care să le analizeze şi interpreteze în mod eficient şi coerent. Deşi nu am putea să fim cu toţii experţi în analiza datelor, un minim de astfel de competenţe se poate dovedi extrem de util.
5. Abilităţi tehnologice
Dat fiind faptul că tehnologia duce la dispariţia multor locuri de muncă, a fi una dintre persoanele care lucrează în domeniul automatizării poate reprezenta un avantaj şi oferi o mai mare predicitibilitate a parcursului profesional. Dacă totuşi nu ne vom număra printre acele persoane care construiesc roboţii sa scriu codurile care le guvernează activitatea, este important să înţelegem, cel puţin la un nivel minim, principiile din spatele funcţionării acestora.
Citeşte şi:
Studenţii de astăzi vor putea lucra în domenii care nu există încă