Elon Musk a prezentat vehiculul spaţial la baza SpaceX din Boca Chica, Texas.
“Conştiinţa este un lucru rar şi preţios şi ar trebui să facem toţi paşii necesari pentru a păstra lumina conştiinţei”, a comentat Musk. ”Eu cred că ar trebui să facem tot ce putem ca să ajungem o specie multiplanetară şi să extindem conştiinţa dincolo de Pământ, şi ar trebui să facem asta acum”.
În cei unsprezece ani scurşi de când SpaceX a lansat prima navetă spaţială privată alimentată cu combustibil lichid, compania a conceput rachete care pot ajunge în siguranţă la sol, a lansat o maşină sport în spaţiu şi este pregătită să trimită astronauţi NASA pe Staţia Spaţială Internaţională. Scopul ultim al companiei este să trimită oameni pe Marte. Racheta prezentată sâmbătă ar putea face acest lucru şi să asigure întoarcerea călătorilor pe Pământ, arată Wire.
“Ce avem nevoie pentru a deveni o civilizaţie spaţială este să facem ca transportul în spaţiu să fie ca transportul aerian. O rachetă pe care să o putem refolosi este în esenţă cheia spaţiului cosmic”, arată Elon Musk.
Prototipul prezentat de Musk poartă numele Mark 1 şi este una dintre cele două navete de acest tip realizate de Space X. Cea de-a doua, Mark 2, se află la baza Space X de la Cape Canaveral, Florida. Musk afirmă că primul zbor al navetei Mark 1 va avea loc “într-o lună sau două”. Racheta va fi lansată din Texas cu o traiectorie suborbitală care nu va depăşi altitudinea de 19 km. Primul zbor pe orbită ar putea să urmeze în următoarele şase luni.
Naveta este numai o parte din aparatul de zbor care ar putea transporta oamenii. În forma finală, aceasta ar urma să fie aşezată pe un aparat de propulsie masiv care ar avea până la 37 de motoare Raptor.
Motoarele Raptor sunt de două ori mai puternice decât dispozitivele folosite de rachetele Falcon 9 produse tot de SpaceX. Versiunea orbitală a navetei va fi echipată cu şase motoare Raptor, dar prototipul Mark 1 va efectua primul zbor suborbital cu numai trei motoare.
În forma completă, naveta ar depăşi dimensiunile rachetei Saturn V, care a transportat echipajul misiunii Apollo pe Lună, devenind cel mai mare şi cel mai puternic aparat de zbor realizat vreodată. Forţa motoarelor ar fi dublă faţă de cea obţinută pentru Saturn V, a arătat Musk.
Naveta este descrisă de fondatorul SpaceX ca un amestec ”ciudat” între un echipament de propulsie, o cabină de control şi un sistem de paraşutare. Aparatul va putea să ajungă singură la sol la capătul călătoriei, un lucru obţinut şi pentru alte dispozitive produse de SpaceX. De data aceasta manevrele pentru revenirea pe Pământ ar fi diferite. Dacă Falcon 9 şi Falcon Heavy reveneau la sol pe o traiectorie aproape verticală, noul vehicul spaţial ar pluti treptat prin straturile atmosferice pentru a se ridica la verticală înaintea aterizării.
“E o manieră destul de nouă de a controla o rachetă. Seamănă mai mult cu o paraşută. Va fi teribil să vezi cum aterizează”, a explicat Musk.
SpaceX a efectuat două teste ale vehiculului “Starhopper” în timpul verii 2019. Echipată cu un singur motor Raptor, racheta a atins, la cel de-al doilea test o înălţime de peste 150 de m şi a reuşit să aterizeze. Potrivit autorizaţiilor eliberate de autorităţile aeriene, noua navetă ar putea să zboare pentru prima dată în jurul datei de 13 octombrie pentru a atinge o altitudine de până la 22 de km, o treime din distanţa pe care trebuie să o parcurgă pentru a ajunge în spaţiul cosmic.
SpaceX trebuie să pună la punct şi producţia motoarelor Raptor. Potrivit lui Musk, până acum au fost realizate 12 asemenea motoare, mai puţin de jumătate din necesarul propulsorului masiv anunţat de companie.