Home » D:News » Educaţia de azi şi schimbările climatice de mâine

Educaţia de azi şi schimbările climatice de mâine

Educaţia de azi şi schimbările climatice de mâine
Publicat: 03.09.2019
Încălzirea climei, precum educaţia, reprezintă una dintre problemele de actualitate care, din păcate, nasc controverse. Comunitatea ştiinţifică internaţională trage semnale de alarmă şi afirmă că dacă nu schimbăm nimic din felul în care facem lucrurile în prezent, dacă urmăm acelaşi mod de a face business, ne îndreptăm spre o medie a temperaturii globale cu 5 grade mai mult decât în perioada pre-industrială.

Acum suntem aproape de +1 grad. Problema cea mai alarmantă este faptul că mulţi oameni nu par să înţeleagă ce înseamnă o creştere cu 5 grade. Şi, deşi există unele presupuneri şi încercări de a estima cum ar fi viaţa într-o lume cu 5 grade mai caldă, nu putem şti cu adevărat. Ce ştim însă este cum a arătat lumea cu 5 grade mai puţin – ultima eră glaciară, acum 14.000 de ani. Atunci, creşterea temperaturilor până la cele de astăzi s-a realizat în 5.000 de ani, cu aproximativ 0,1 grade pe secol. În ziua de azi riscăm o creştere cu 5 grade într-un secol.

O astfel de schimbare atinge în primul rând comunităţile vulnerabile. Proiectul Competenţe pentru educaţia privind schimbările climatice în comunităţile vulnerabile  vine în sprijinul acelor comunităţi care au contribuit cel mai puţin la emisiile cu gaze de seră (care afectează clima) dar care riscă să fie afectate cel mai tare.

Pornit la iniţiativa Asociaţiei REPER21 (România), cu finanţare prin Erasmus+ şi realizat în parteneriat cu Asociaţia Connected by Nature (Franţa) şi Fundaţia Ecosistemi (Italia), proiectul a reunit, profesori, lideri de opinie sau activişti comunitari cu rol de educatori în comunităţi. Aceştia şi-au dezvoltat competenţele pedagogice utile pentru sensibilizarea si pregătirea comunităţilor în vederea adaptării la schimbările climatice.

Iniţiatorii proiectului cred că educaţia poate fi cheia schimbărilor climatice. Strategia bazată pe educaţie ar putea fi cea mai potrivită pentru comunităţile vulnerabile care, prin definiţie, au mai puţin acces la tehnologie, mai puţină putere de negociere, mai puţine fonduri pentru a-şi adapta structurile economice şi sociale la efectele schimbărilor climatice. Dar, pentru ca educaţia să poată juca acest rol de micşorare a efectelor, este necesară o doză de asumare şi dedicare şi din partea profesorilor din sistemul de învăţământ, nu doar dinspre instituţiile specializate sau ONG-urile pentru care prevenirea schimbărilor climatice face parte din misiunea lor specifică.

„Educaţia pentru schimbările climatice” (ESC) nu se poziţionează ca o nouă disciplină autonomă, ci tinde spre o abordare transversală, pe care diferiţi actori din educaţia formală, nonformală şi informală o pot integra în programele lor pentru ca acestea să evolueze. ESC încearcă să asigure o mai bună adaptare la realităţile societăţii prezente şi viitoare.

În contextul proiectului de faţă, vorbim de un program de pedagogie ESC, iar competenţele pedagogice vizate de proiectul celor de la Reper21 sunt complexe, gândite într-un sistem alcătuit din 3 etape: Modulul 1 – „A şti”, axat pe acumularea de cunoştiinţe, Modulul 2 – „A şti să faci”, axat pe dezvoltarea atitudinilor şi Modulul 3 – „ A şti să fii”, axat pe dezvoltarea aptitudinilor. Fiecare dintre cele 3 module are o curriculă specifică, creată special pentru acest proiect, care necesită un total de 100 de ore de curs pentru predare.

Practic, proiectul a creat o resursă educaţională dedicată educatorilor, pentru a-i pregăti în privinţa schimbărilor climatice, în speţă a celor care lucrează în comunităţi defavorizate. Proiectul a avut ca obiectiv de bază să dezvolte competenţele pedagogice indispensabile pentru ESC cu un grup de 12 profesori români, 12 activişti comunitari francezi şi 12 consultanţi de mediu italieni, care îşi desfăşoară activitatea în comunităţi vulnerabile (oraşe mici sau periferii dezindustrializate, cartiere tip ghetou, zone rurale subdezvoltate). În plus, s-a creat pe pagina proiectului o bază de resurse utile, conţinând jocuri şi activităţi care pot fi accesate şi utilizate de către oricine.

În ultima etapă a proiectului, cei 36 au lansat împreună comunitatea de practică „Competenţe climatice”, deschisă şi promovată spre alţi actori europeni activi în educaţie. În paşi mici dar siguri, există loc şi dorinţă de schimbare în mai bine, iar acest proiect şi altele cu aspiraţii similare sunt mişcările ce vor creşte România de mâine prin educaţie.

Proiectul s-a desfăşurat în perioada octombrie 2016 – septembrie 2018 şi a beneficiat de un grant de 107.200 euro din bugetul educaţiei pentru adulţi (Acţiunea cheie 2). Pentru a construi mai eficient un spaţiu european al educaţiei, bugetul programului Erasmus+ pentru 2019 a fost mărit, revenind Romaniei un buget de 3,5 milioane euro pentru formarea profesională prin acţiunea-cheie 2.

 

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Copiii neandethalieni ar fi colecționat fosile la fel cum cei de azi colecționează abțibilduri
Copiii neandethalieni ar fi colecționat fosile la fel cum cei de azi colecționează abțibilduri
Iată cum o simplă cană cu ceai poate deveni un detector de particule!
Iată cum o simplă cană cu ceai poate deveni un detector de particule!
Pentru prima dată în istorie, astronomii au fotografiat îndeaproape o stea din afara galaxiei Calea Lactee
Pentru prima dată în istorie, astronomii au fotografiat îndeaproape o stea din afara galaxiei Calea Lactee
(P) Când au început să se ofere cadourile pentru Crăciun?
(P) Când au început să se ofere cadourile pentru Crăciun?
De ce ne curge nasul de la mâncarea picantă?
De ce ne curge nasul de la mâncarea picantă?
Sunt alimentele fermentate bune pentru intestine sau doar delicioase?
Sunt alimentele fermentate bune pentru intestine sau doar delicioase?
Test de cultură generală. Cum sunt stabilite cursurile valutare?
Test de cultură generală. Cum sunt stabilite cursurile valutare?
Boomurile sonice ale rachetei Starship sunt atât de puternice încât ar putea deteriora structurile de la sol
Boomurile sonice ale rachetei Starship sunt atât de puternice încât ar putea deteriora structurile de la sol
Măsuri de securitate sporite la Machu Picchu după ce o femeie a împrăștiat cenușă umană în aer
Măsuri de securitate sporite la Machu Picchu după ce o femeie a împrăștiat cenușă umană în aer
Povestea desprinsă din cărţi a îndrăgitului Petre Ispirescu. Nu a făcut niciun an de şcoală, a fost la închisoare şi până la 50 de ani nu a părăsit niciodată localitatea natală
Povestea desprinsă din cărţi a îndrăgitului Petre Ispirescu. Nu a făcut niciun an de şcoală, a fost la închisoare ...
În ciuda amenințărilor globale, Marea Britanie renunță la nave de război, elicoptere și drone
În ciuda amenințărilor globale, Marea Britanie renunță la nave de război, elicoptere și drone
Un raport al Congresului SUA avertizează: China este acum o „ameninţare semnificativă”
Un raport al Congresului SUA avertizează: China este acum o „ameninţare semnificativă”
„Ciclon bombă” în nord-vestul Statelor Unite! Sute de mii de oameni au rămas fără curent
„Ciclon bombă” în nord-vestul Statelor Unite! Sute de mii de oameni au rămas fără curent
Elon Musk și Donald Trump au asistat împreună la o nouă lansare Starship
Elon Musk și Donald Trump au asistat împreună la o nouă lansare Starship
India vrea să construiască o stație spațială care orbitează Luna până în 2040
India vrea să construiască o stație spațială care orbitează Luna până în 2040
Un fenomen meteo bizar ar putea explica de ce fabricile declanșează ninsori
Un fenomen meteo bizar ar putea explica de ce fabricile declanșează ninsori
„Fluierul morții” al aztecilor are un efect ciudat asupra creierului uman
„Fluierul morții” al aztecilor are un efect ciudat asupra creierului uman
Sportivii au o memorie de lucru mult mai bună decât oamenii sedentari, arată cercetătorii
Sportivii au o memorie de lucru mult mai bună decât oamenii sedentari, arată cercetătorii