În esenţă, fiecare carte, fiecare lucrare literară este unică în felul ei, dar dacă citeşti destule cărţi este greu să nu observi anumite teme, motive sau arhetipuri care se repetă. Pornind de la o astfel de idee, cercetătorii de la Universitatea Copenhaga au creat un algoritm pentru a identifica care sunt acele cuvinte folosite de către autori pentru a descrie bărbaţii şi femeile în operele lor.
După ce au creat algoritmul care a „citit” toate cărţile publicate în limba engleză între 1900 şi 2008, cercetătorii au observat că tendinţa printre autori este de a descrie femeile prin prisma atributelor fizice, în timp ce bărbaţii erau caracterizaţi prin acţiunile lor, notează Futurity.
„Am reuşit să identificăm în mod clar că acele cuvinte folosite pentru a descrie femeile fac trimitere la modul în care acestea arată, într-o proporţie mai mare faţă de situaţia bărbaţilor. Astfel, am putut să confirmăm o percepţie comună cu ajutorul datelor statistice”, a declarat experta în informatică Isabelle Augenstein, din cadrul Departamentului de Informatică a Universităţii Copenhaga.
Iniţiativa oamenilor de ştiinţă de la Universitatea Copenhaga nu este unică, au mai existat şi alte studii care au studiat aceeaşi problematică, diferenţa dintre acele studii şi ultimul fiind dată de cantitatea uriaşă de informaţii pe care cel mai recent le analizează, lucru posibil datorită evoluţiei tehnologiei, sistematizării bazelor de date şi perfecţionării algoritmilor.
Cercetătorii explică faptul că studiul desfăşurat de către ei pleacă de la faptul că limbajul pe care îl folosim noi, în mod comun sau în literatură, va fi integrat şi în sistemele informatice pe care le creăm, perpetuând părtinirile care au loc în lumea noastră. Cel mai la îndemână exemplu pe care oamenii de ştiinţă din spatele acestui studiul îl dau face trimitere la sistemele computerizate pe care unele companii le folosesc pentru a sorta aplicaţiile pentru un anumit post care ar putea să decidă în favoarea sau în defavoarea unei persoane, pornind de la textele cu care a fost „antrenat” să analizeze şi limbajul din scrisorile de recomandare a candidaţilor.
Augenstein explică că o astfel de părtinire poate fi contracarată pe viitor prin trei metode: folosirea unor texte mai puţin părtinitoare pentru antrenarea AI, prin forţarea acestora să ignore exemplele de părtinire sau prin contracararea activă a folosirii anumitor tipuri de adjective pentru descrierea diferitelor genuri.
În urma analizării limbajului folosit în cele 3,5 milioane de cărţi scrise în limba engleză, oamenii de ştiinţă au descoperit că cele mai populare adjective folosite pentru a descrie femeile sunt: „frumoasă”, „adorabilă”, „castă/pură”, „splendidă” şi „fertilă”. În acelaşi studiu au fost observate următoarele adjective atunci când bărbaţii sunt descrişi: „drept”, „virtuos”, „raţional” sau „paşnic/liniştit”.
Acest studiu a fost prezentat în cadrul întâlnirii anuale din 2019 a Ascociaţiei pentru Lingvistică Computaţională.
Citeşte şi:
Bărbaţii şi femeile, inegali şi-n faţa bolii
Savanţii uitaţi ai istoriei. Cinci femei cărora li s-a refuzat Premiul Nobel
Primul algoritm computerizat din istorie, creat de Ada Lovelace, a fost vândut pentru o sumă uriaşă
8 Martie, ziua în care femeile nu primeau flori şi se luptau pentru nişte drepturi elementare