„Este bine să nu mai laşi maşinile vechi şi poluante în centrul oraşului, asta ajută la îmbunătăţirea calităţii aerului. Ne ajută pe toţi, de la pieton la biciclist. Bineînţeles, când pedalezi respiri aer poluat, şi fără aceste maşini va fi un aer de o calitate mai bună. Cu cât sunt mai puţine maşini în oraş, cu atât mai bine. Este o măsură de care toţi avem nevoie. Dar sunt şi alte măsuri care trebuie luate, precum sute de kilometri de piste de biciclete sau perdele de protecţie”, a precizat pentru MEDIAFAX, Alin Tănase, coordonator de campanii la Greenpeace România.
Potrivit acestuia, în oraşele din vestul Europei, astfel de legi sunt mult mai drastice.
„Părţile controversate din proiect sunt cele care vorbesc de maşinile care nu sunt de Ilfov şi din Bucureşti şi care sunt totuşi de la Euro 3 în sus, şi dacă vor să intre în centrul oraşului trebuie să plătească o taxă. În afară de asta, eu îl văd ca pe un proiect care ajută la îmbunătăţirea calităţii aerului şi este o practică pe care cei din vest o au, ba chiar în alte ţări sunt mult mai drastice aceste legi. Dar trebuie făcute şi alte proiecte, cum sunt parcările la capetele liniilor de metrou, adică dacă tot nu-l laşi să intre în oraş, măcar să-i oferi un loc de parcare şi transport în comun”, a mai precizat reprezentantul Greenpeace.
Precizările vin după ce primarul general al Gabriela Firea a anunţat, miercuri, un proiect prin care, de la 1 ianuarie 2020, maşinile care nu sunt înmatriculate în Bucureşti sau Ilfov vor putea intra în Capitală doar după plata unei viniete. Maşinile sub Euro 3, indiferent unde sunt înmatriculate, nu vor avea acces în centrul Capitalei.
„Astăzi (miercuri, n.r.) vă voi prezenta un proiect pe care îl lansăm în dezbatere publică, în consultare publică, de astăzi va fi publicat şi pe site-ul Primăriei Generale, dar mi s-a părut normal ca primarul general să explice ideile principale ale acestui proiect, care vizează reducerea poluării. Aşa cum ştiţi, ne aflăm pe un loc neonorant în ceea ce priveşte poluarea, la nivelul ţărilor Uniunii Europene suntem pe locul 6, este un fapt îngrijorător”, a declarat Gabriela Firea.
„Autoturismele care nu sunt înmatriculate în Bucureşti şi zona metropolitană, adică judeţul Ilfov, la momentul pătrunderii în Capitală, vor trebui să facă dovada că şi-au achiziţionat o vinietă pe Bucureşti, Oxigen B unde B vine de la Bucureşti, care va costa pentru o zi 10 lei, pentru un an 19 milioane. Celelalte intervale vor fi prezentate de către directorii de specialitate. Mă refer la maşini înmatriculate în celelalte judeţe şi în alte ţări, inclusiv Bulgaria”, a mai spus Gabriela Firea.
Amenzile pentru cei care vor circula fără vinietă în Bucureşti, în zonele restricţionate vor fi cuprinse între 1.500 şi 2.000 de lei. Primarul general mai spune că sumele din viniete vor fi folosite pentru proiecte de protecţie a mediului.