Apollo 11, ajungerea primului om pe Lună. Cele mai comune mituri despre aselenizare, distruse
Primul om pe Lună a fost un moment foarte important în istoria umană, dar, în ciuda acestui fapt, sunt multe persoane care dintr-o cauză sau alta pun la îndoială acest eveniment. Unul dintre momentele în care aceste teorii au prins avânt a fost scandalul Watergate, atunci când publicul american a început să îşi piardă încrederea în propiul guvern.
History a compilat o listă cu cele mai comune teorii ale conspiraţiei care susţin că aselenizarea nu a avut loc şi argumentele pentru care acestea sunt greşite.
1. Steagul pare să fluture în bătaia vântului
Această teorie pleacă de la ideea că steagul pe care astronauţii l-au înfipt pe suprafaţa Lunii pare că este în bătaia vântului. Rick Finberg, doctor în astronomie, explică faptul căpentru această anomalie există o explicaţie cât se poate de simplă.
Apollo 11, o cronologie a primei aselenizări
El explică că steagul american cu care astronauţii s-au fotografiat este unul special construit pentru a fi folosit pe Lună. De ce a fost nevoie de un steag special pentru această misiune? Deoarece lipsa atmosferei pe suprafaţa satelitului Pământului ar fi făcut ca steagul să nu poată fi văzut în pozele astronauţilor.
Inginerii de la NASA au construit un steag căruia să i se poată vedea dungile şi stelele în fotografiile date publicului, pentru asta au adăugat o bară verticală care să susţină materialul atunci când a fost instalat în solul selenar.
Steagul instalat de Neil Armstrong pe Lună / Credit foto: NASA
Rapoartele misiunii arată că membrii echipajului au avut probleme cu tija orizontală şi instalarea steagului nu a mers în modul imaginat de către ingineri. Din această cauză pare că steagul este animat de rafalele de vânt.
2. Nu se văd stelele în pozele NASA
Una dintre cele mai uşor de demontat teorii ale conspiraţiei legate de aselenizare este cea legată de absenţa stelelor din pozele oferite publicului?
De ce se lipsesc stelele din aceste poze? Din mai multe motive, cel mai evident fiind că misiunea Apollo 11 a avut loc pe partea luminată a Lunii. În aceste condiţii, pozele făcute atunci sunt echivalentul pozelor pe care le facem pe Pământ în timpul zilei.
Apollo 11 s-a desfăşurat pe partea cu lumină a Lunii / Credit foto: NASA
Din cauza luminii solare nu putem să vedem alte stele. În aceste situaţii, Soarele oferă cea mai mare parte a luminii pe care o putem vedea, în timp ce dinspre alte stele vine o cantitate de lumină insignifiantă.
3. Umbrele nu se află unde ar trebui
Adepţii teoriei conspiraţiei argumentează că, în pozele misuni Apollo, umbrele diferitelor obiecte nu sunt aşa cum ar trebui. Ei explică că dacă Soarele este singura sursă de lumină pe suprafaţa Lunii atunci umbrele ar trebui să arate în alt mod şi că lumina care dă naştere umbrelor din poze e doar un efect special realizat de Hollywood.
Problema principală a acestei teorii este chiar premisa, Soarele nu este singura sursă de lumină de pe suprafaţa Lunii. De fapt, pe lângă lumina care vine direct dinspre Soare, suprafaţa selenară reflectă la rândul ei respectiva lumină. Astfel, umbrele obiectelor care pot fi văzute în poze se formează în moduri diferite faţă de modul în care ne-am aştepta.
4. Camera lui Neal Armstrong nu se vede în poze şi înregistrări
Această teorie pleacă de la ideea că în nicio poză sau înregistrare despre care se suţine că ar fi fost realizate pe suprafaţa Lunii nu se observă camera lui Neal Armstrong.
5 momente terifiante din timpul misiunii Apollo 11
Explicaţia în acest caz este la rândul ei foarte simplă şi are legătură cu condiţiile speciale în care o misiune spaţială are loc. Mai exact, dat fiind faptul că costumele spaţiale ale astronauţilor folosite în acea misiune era greoaie, o cameră de filmat convenţională, pe care astronauţii să o ţină în mâini, s-ar fi dovedit o idee proastă.
Soluţia găsită de inginerii NASA care au proiectat şi construit respectivele costume a fost de a integra camera în partea din faţă a costumelor.
5. Stanley Kubrik a filmat aselenizarea
Această teorie porneşte de la faptul că în anul 1968, cu un an mai devreme de data aselenizării, regizorul Stanley Kubrik şi-a uimit audienţa cu decorurile imaginile realiste ale filmului 2001: A Space Odyssey. Iar, din această cauză, guvernul Statelor Unite ale Americii a decis să îl angajeze pentru a filma aselenizarea.
Ce nu au luat în calcul conspiraţioniştii este motivul pentru care filmul regizat de Kubrik este atât de realist. Mai exact, pentru a produce acele imagini, Kubrik a apelat la ajutorul inginerilor aerospaţiali şi al unor artişti.
Citeşte şi: