„NASA deschide Staţia Spaţială Internaţională oportunităţilor comerciale”, a anunţat Jeff DeWit, directorul financiar al agenţiei, vineri, la sediul Nasdaq din New York.
„NASA va autoriza anual până la două misiuni scurte cu astronauţi privaţi”, a precizat Robyn Gatens, unul dintre oficialii NASA care se ocupă de ISS.
Misiunile vor dura până la 30 de zile, pot fi efectuate de cetăţeni de orice naţionalitate, care însă vor ajunge pe avanpostul spaţial exclusiv cu ajutorul celor două companii americane private care dezvoltă în acest moment vehicule de transport: SpaceX, cu capsula Crew Dragon, şi Boeing, cu capsula Starliner. Teoretic, capsulele ar trebui să devină operaţionale la finalul anului 2019, însă acestea trebuie să fie supuse şi unor teste.
Companiile respective îşi aleg clienţii şi emit factura pentru transport, care va fi partea cea mai costisitoare a aventurii, aproximativ 58 de milioane de dolari pentru o călătorie dus-întors. Acesta este tariful mediu pe care îl plăteşte şi NASA pentru transportarea propriilor astronauţi.
NASA va factura sejurul pe orbită, respectiv mâncarea, apa, toaletele, sistemul de suport al vieţii la bordul staţiei, costul aproximativ fiind de 35.000 de dolari pe noapte, per astronaut, a anunţat Jeff DeWit.
ISS nu aparţine NASA, staţia fiind construită din 1998 împreună cu Rusia, iar, pe parcursul anilor, celor două naţiuni li s-au alăturat altele. În prezent este un proiect spaţial în valoare de 100 de miliarde de dolari, finanţat în principal de Statele Unite ale Americii şi la realizarea căruia participă 16 ţări. Staţia este ocupată în permanenţă, din noiembrie 2000, de echipaje comune. ISS se află pe orbita terestră la o altitudine de 400 de kilometri, efectuând o rotaţie completă în jurul Terrei la fiecare 90 de minute, navigând cu viteza medie de 28.000 de kilometri/ oră. Cântărind peste 408 tone, ISS oferă un spaţiu locuibil echivalent celui dintr-un avion Boeing 747.
ISS a mai fost vizitată de turişti spaţiali, primul fiind omul de afaceri american Dennis Tito, în 2001. Acesta a plătit Rusiei aproximativ 20 de milioane de dolari pentru a ajunge pe ISS. Au urmat alţi câţiva, cel mai recent fiind canadianul Guy Laliberté, fondatorul Cirque du Soleil, în 2009.
Din 2011, capsulele ruseşti Soyuz sunt singurul mijloc de transport al oamenilor pe ISS şi au dus pe avanpostul spaţial exclusiv angajaţi ai agenţiilor spaţiale.
Şi Rusia vrea să reia transportul turiştilor pe ISS, din 2021.
Nu numai turiştii vor avea acces pe ISS, ci şi companiile private, pentru „activităţi comerciale şi de marketing”.
NASA vrea să renunţe să susţină financiar ISS din 2020, sperând că această sarcină va fi preluată de sectorul privat.
Agenţia vrea să economisească astfel bani pentru misiunea Artemis, care presupune reîntoarcerea astronauţilor americani pe Lună, din 2024, şi trimiterea primilor oameni pe Marte.