La 80 de ani, bricul Mircea, cea mai cunoscută navă a marinei militare româneşti, are nevoie de ajutor
Nava-şcoală „Mircea” a împlinit recent 80 de ani de la intrarea în serviciul Marinei Militare Române. Momentul a fost marcat de bord, întrucât nava este acum în marşul anual de instrucţie, urmând să traverseze, pe parcursul celor trei luni de voiaj, Marea Neagră, Marea Marmara, Marea Egee, Marea Mediterană, Oceanul Atlantic şi Marea Nordului.
Citeşte şi Cea mai mare navă din lume pentru căutarea diamantelor la mare adâncime, construită în România
„Nu ştim cum au decurs lucrurile în ţară, dar, aici, la bord, zeul Neptun parcă a vrut sa ne pună la încercare loialitatea faţă de navă. Aceeaşi mare de gradul 3-4, cu destule perioade de gradul 5, aceeaşi hulă, de data aceasta, însă, cu un vânt de pupa care ne-a mărit viteza”, au transmis, de la bordul navei, membri ai echipajului.
De asemenea, pentru a marca acest moment istoric, nava va ajunge în Hamburg, portul unde a fost construită în 1939, iar la întoarcerea în Constanţa va urma traseul efectuat în urmă cu opt decenii.
Echipajul navei este format din 179 de membri, dintre care 57 de studenţi de anul II ai Academiei Navale „Mircea cel Bătrân”, 32 de elevi din anul I de la Şcoala Militară de Maiştri Militari a Forţelor Navale „Amiral Ion Murgescu”, cărora li s-au alăturat şi 14 cadeţi străini de la academiile navale din Albania, Bulgaria, China, Franţa, Portugalia, Polonia, Turcia şi Ucraina.
Nava-Şcoală „Mircea” se va întoarce acasă, miercuri, 7 august, după trei luni de pregătire a viitorilor marinari militari români şi străini.
Tot pentru a marca cei 80 de ani de activitate, Forţele Navale Române au lansat o campanie de strângere de fonduri pentru ca nava să facă un marş în jurul lumii, în perioada martie 2021 – ianuarie 2022.
„Cu acest prilej, conducerea Forţelor Navale lansează proiectul unui marş al navei în jurul Pământului, în perioada martie 2021-ianuarie 2022, cu escale în porturi de pe întregul mapamond, pentru a prezenta spiritul românesc şi valorile culturale ale României, prin intermediul marinarilor militari români”, au anunţat reprezentanţii Statului Major al Forţelor Navale (SMFN).
Drept urmare, SMFN şi Fundaţia „Gheorghe Balaban” au iniţiat o campanie de strângere a fondurilor necesare pentru realizarea acestui deziderat, la fel cum, în anul 1938, printr-o colectă publică, s-au strâns o parte din banii necesari pentru construirea navei-şcoală „Mircea” la Şantierul Blohm & Voss din Germania.
Nava-şcoală „Mircea” este un velier clasa A tip bark, cu trei arbori, având o înălţime de 44 de metri, cu 23 de vele ce însumează o suprafaţă totală de 1.750 de metri pătraţi. Aceasta a fost construită la Şantierul Naval „Blohm & Voss” din Hamburg, iar din seria sa mai fac parte navele „Eagle” – SUA, „Gorch Fock I” – Germania, „Gorch Fock II” – Germania şi „Sagres” – Portugalia.
Certificatul de naştere al navei s-a semnat la 26 ianuarie 1938, iar la 22 septembrie, acelaşi an, a fost lansată la apă şi botezată cu numele „Mircea”. Numele a venit de la vestitul voievod Mircea cel Bătrân, nava având în prova, sub bompres, un galion, reprezentându-l pe domnitor îmbrăcat cu bluză albastră, mantie roşie şi purtând pe cap coroana, simbol al domniei.
La 3 iulie 1939, „Mircea” a plecat în primul său marş de instrucţie în Marea Mediterană, unde a făcut escale în porturile Palermo, Toulon, Palma, Gibraltar, Alger şi Alexandria.