Izolaţionism, acesta este cuvântul-cheie care caracterizează industria aviatică din Rusia, notează Bershidsky, precizând că Sukhoi Superjet 100 (SSJ 100) este singurul model de aeronavă comercială produs de ruşi după prăbuşirea URSS.
Proiectul SSJ 100 este „planul predispus la defecţiuni care încoronează epoca Putin, o încercare de-a exploata expertiza producătorului de avioane de război Sukhoi pentru a recupera gloria apusă a poveştii sovietice despre construcţia avioanelor”.
Imperiul sovietic îşi făcuse un titlu de glorie din faptul că nu importa aeronave, din raţiuni de securitate naţională. La sfârşitul anilor 1980, industria aviatică sovietică recruta masiv forţă de muncă – circa 2 milioane de muncitori. Aproximativ 150 de avioane civile erau produse în fiecare an.
Însă un deceniu mai târziu, pe fondul dezastrului economic cauzat de căderea URSS, industria aeronautică rusească intra într-o spirală a falimentului. „Perechea Boeing-Airbus domina piaţa, surclasând fabricile sovietice şi firmele de design (aeronautic – n.r.)”.
Planul lui Putin
În 2000, odată cu venirea la putere a lui Vladimir Putin, „guvernul rus a făcut un efort concentrat pentru a re-naţionaliza ceea ce mai rămăsese din industria aeronautică sovietică şi pentru a aduce pe piaţă avioane noi”.
Leonid Bershidsky notează că „fabricarea de avioane în Rusia este pentru Putin o chestiune de prestigiu naţional, un semnal că Rusia a rămas o mare putere, la egalitate cu SUA şi Europa şi înaintea Chinei”.
Numai că acest plan cu alură imperialistă, subliniază Bershidsky, are o hibă periculoasă.