Angajaţii români şi indieni ai Amazon ascultă comenzile date asistentului virtual Alexa
Amazon.com Inc. a angajat mii de oameni în întreaga lume pentru îmbunătăţi funcţionarea asistentului digital Alexa din linia de dispozitive Echo. Aceştia ascultă înregistrările vocale capturate în casele şi birourile proprietarilor. Înregistrările sunt transcrise, adnotate şi apoi reintroduse în software ca parte a efortului de a îmbunătăţi activitatea asistentului virtual, scrie Mediafax.
Echipa include şi angajaţi Amazon cu normă întreagă dar şi subcontractori, care lucrează în mai multe sedii din Boston, Costa Rica, India şi România. Ei lucrează nouă ore pe zi, fiecare analizând în jur de 1000 de clipuri audio pe schimb, conform declaraţiilor făcute de doi angajaţi de la biroul Amazon Bucureşti, care ocupă ocupă primele trei etaje ale clădirii Globalworth din Pipera.
Un angajat din Boston spune că a adunat date legate de modul în care oamenii pronunţă „Taylor Swift” şi a făcut modificările necesare pentru ca asistentul virtual să ştie că este vorba de cântăreaţă. Dar difuzorul a captat şi elemente care ar trebui să rămână private, de genul unei femei cântând prost la duş sau un copil ţipând pentru ajutor. Echipele folosesc camere de chat interne pentru a comunica sau a schimba fişiere.
Alte înregistrări pot avea conotaţii şi mai negative. Doi angajaţi au vorbit despre o posibilă agresiune sexuală, iar Amazon a spus că are proceduri pentru înregistrări de acest tip. Dar doi angajaţi din România au cerut îndrumări într-un astfel de caz şi li s-a spus că nu este treaba Amazon să intervină.
„Luăm în serios securitatea şi confidenţialitatea clienţilor noştri”, a declarat un purtător de cuvânt al Amazon într-o declaraţie trimisă prin e-mail. „Adnotăm doar un eşantion extrem de mic de înregistrări vocale Alexa pentru a îmbunătăţi experienţa clienţilor. Avem garanţii tehnice şi operaţionale stricte şi avem o politică de toleranţă zero pentru abuzuri în sistem. Angajaţii nu au acces direct la informaţii care pot identifica persoana sau contul. Toate informaţiile sunt tratate cu o mare confidenţialitate şi folosim autentificarea multiplă pentru a restricţiona accesul, criptarea serviciilor şi auditările mediului nostru de control”.
Setările Alexa oferă utilizatorilor opţiunea de a dezactiva utilizarea înregistrărilor vocale pentru dezvoltarea de noi funcţii, dar o captură de ecran văzută de Bloomberg arată că înregistrările trimise analiştilor nu conţin numele şi adresele utilizatorilor, dar sunt asociate cu un număr de cont, precum şi cu prenumele utilizatorului şi numărul de serie al dispozitivului.
Echo a apărut în 2014 şi a fost un factor de popularizare a asistenţilor virtuali. Nu după mult timp, Alphabet Inc. a lansat Google Home, urmată de HomePod de la Apple Inc. Alte companii vând propriile dispozitive în China. La nivel global, consumatorii au cumpărat 78 de milioane de difuzoare inteligente doar în 2018, potrivit companiei de cercetare de piaţă Canalys. Milioane de utilizatori folosesc asistenţii digitali pe telefoanele lor.
Software-ul Alexa este conceput pentru a asculta în mod constant. Cele mai moderne sisteme de recunoaştere a vorbirii se bazează pe reţele neuronale. Software-ul învaţă, analizând cantităţi mari de date.
Apple Siri are, de asemenea, ajutoare umane, care lucrează pentru asistentul digital. Înregistrările sunt anonime, dar sunt stocate timp de şase luni, conform unui document Apple.
La Google, unii recenzori pot accesa anumite fragmente audio, dar acestea nu sunt asociate cu informaţii personale, iar sunetul este distorsionat, spune compania.
O postare recentă a Amazon, care caută un manager de asigurare a calităţii pentru Alexa Data Services din Bucureşti, descrie rolul pe care îl joacă: „În fiecare zi Alexa ascultă mii de oameni care vorbesc despre diferite subiecte şi în limbi diferite şi are nevoie de ajutor pentru a înţelege totul. Aceasta este o analiză importantă a datelor, aşa cum nu aţi mai văzut niciodată. Creăm, etichetăm, selectăm şi analizăm cantităţi mari de discurs în fiecare zi”.
Analiza datelor foloseşte fie eşantioane de înregistrări vocale ale clienţilor, care sunt trimise analiştilor, dar şi transcrieri ale comenzilor utilizatorilor, comparând înregistrările cu transcrierea automată a dispozitivului, analizând interacţiunea dintre utilizator şi maşină. Ce a cerut persoana? Alexa a oferit un răspuns eficient?
Alţii notează inclusiv conversaţiile din fundal, iar anumite detalii, cum sunt date bancare sau nume de persoane ar trebui marcate drept „date critice”. Uneori, Alexa pare să înceapă să înregistreze fără comandă, iar transcrierile sunt analziate, chiar dacă activarea este greşită – zilnic apar cam 100 de astfel de înregistrări.