Nao, robotul terapeut care poate ajuta copiii cu autism din România
Cei doi roboţi au avut prima şedinţă de terapie marţi, de Ziua Internaţională de Conştientizare a Autismului, când a fost lansat proiectul Robotul Nao – terapeutul copiilor, se arată într-un comunicat remis Descopera.ro.
Din aprilie, Nao va lucra zilnic cu copiii în cabinetele psihologice ale Centrului de Autism „Marea Neagră”, în sesiuni de terapie cu durata de 20 de minute, pe parcursul cărora va pune întrebări şi va oferi răspunsuri.
Pe lângă rolul de terapeut, Nao ştie şi o mulţime de alte trucuri pentru a-i face pe copii să-l iubească: ştie să danseze, să cânte şi chiar să ofere răspunsuri pline de umor.
„Robotul Nao este socotit drept cel mai spectaculos robot umanoid din întreagă lume. A ajuns să lucreze în peste 200 de instituţii de învăţământ, vorbeşte 22 de limbi de circulaţie internaţională şi a fost prezentat în mai bine de 100 de ţări din întreagă lume. Nao a fost folosit în cadrul programului ‘Robot for autism’. Rezultatele obţinute sunt considerate spectaculoase de către specialişti, deoarece Nao reprezintă un puternic motivator pentru orice copil. Nao nu este o încercare, un test sau un prototip de robot, este o certitudine care s-a bucurat de multe upgrade-uri în aceşti 14 ani de când este lansat pe piaţă. În mod normal, copilul evita contactul cu specialistul, indiferent dacă este educator, profesor sau psiholog, dar în relaţia cu Nao, comunicarea şi tot ce ţine de interacţiune vine de la sine. Comunicarea reprezintă o recompensă pentru copil”, a afirmat psihologul Adrian Gemanaru, preşedintele Centrului Terapeutic “Marea Neagră”.
Psihologul Adrian Gemanaru şi roboţii Nao
Proiectul Nao, realizat în urma unui parteneriat ştiinţific cu Universitatea Politehnică din Bucureşti, urmăreşte să implementeze un program terapeutic adaptat în limba română, care să permită psihologilor o mai bună comunicare şi interacţiune alături de copil.
„Am dezvoltat un set de programe de terapie comportamentală cu ajutorul robotului Nao pentru copiii cu tulburări psihice. Obiectivul nostru de cercetare a fost să analizăm eficienţa acestei metode terapeutice, iar obiectivul final este de a introduce terapia cu roboţi, pe scară largă, în şcoli speciale, spitale şi clinici de terapie”, a afirmat profesorul Corneliu Burileanu, director ştiinţific CAMPUS, Universitatea Politehnica din Bucureşti.
În urma numeroaselor solicitări primite din întreagă ţară, Robotul Nao va merge într-un turneu în 10 oraşe din România, pentru a cunoaşte şi pentru a interacţiona cu câţi mai mulţi copii. De asemenea, va fi prezent în majoritatea târgurilor şi expoziţiilor desfăşurate pe tema educaţiei.
„Robotul Nao reprezintă o realitate în majoritatea instituţiilor de învăţământ din întreagă lume. Avem convingerea că odată cu dezvoltarea unei aplicaţii pentru limba română, acesta va deschide un drum şi pentru instituţiile de învăţământ din România”, a mai spus psihologul Adrian Gemănaru.