Să îi citesc copilului o carte electronică sau una tipărită? Aceasta este dilema multor părinţi, dar un studiu recent al unei echipe de cercetători de la Universitatea Michigan arată că versiunea clasică, respectiv cărţile tipărite, este mult mai bună decât cea modernă, reprezentată de e-book-uri.
Publicat în jurnalul Pediatrics, studiul arată că părinţii şi copiii verbalizează şi interacţionează mai mult atunci când citesc cărţi pe hârtie decât atunci când citesc cărţi în format electronic.
„Lectura comună încurajează dezvoltarea limbajului copiilor, alfabetizarea şi legătura cu părinţii. Am vrut să aflăm cum electronicele pot schimba această experienţă”, a afirmat dr. Tiffany Munzer, autorul principal al studiului, citată de Tech Times.
La studiul desfăşurat de Universitatea Michigan au participat 37 de perechi de părinţi şi copii care au fost puşi să citească cărţi în trei formate: tipărite, cărţi electronice pe tabletă şi pe e-book-uri care aveau o serie de funcţii suplimentare, precum efecte sonore şi animaţii.
Cercetătorii au observat că perechile interacţionau mai puţin cu lectura de pe e-book. Mai mult, părinţii vorbeau mai puţin despre lectura în cauză şi mai mult despre caracteristicile tehnologice, precum dispozitivul, butoanele sau volumul.
Potrivit lui Munzer, interacţiunea în timpul citirii dintre copiii mici şi părinţi este o parte importantă a dezvoltării sănătoase a copilului.
Pornind de la întrebările deschise despre carte şi relaţionând povestea cu experienţe din lumea reală, practicile din timpul lecturii încurajează dezvoltarea limbajului, angajamentul şi alfabetizarea. În plus, interacţiunile non-verbale în timpul citirii creează în mintea copiilor asocieri pozitive cu lectura.
„Părinţii sunt cei care întăresc capacitatea copiilor de a achiziţiona cunoştinţe prin relaţionarea noului conţinut cu experienţele de viaţă ale copiilor lor. Cercetarea ne spune că discuţiile conduse de părinţi sunt extrem de importante pentru copiii mici deoarece ei învaţă şi reţin mult mai bine noile informaţii din interacţiunile personale decât din cele digitale”, a precizat Tiffany Munzer.
Aceste interacţiuni apar mult mai puţin atunci când părinţii folosesc e-book-urile pentru a le citi copiilor lor, deoarece funcţiile suplimentare ale acestor dispozitive îi distrag pe adulţi de la conversaţii ghidate.