Potrivit statisticilor, oboseala la volan stă în spatele moltor accidente rutiere, iar studiile arată că după doar două ore de condus, capacitatea de reacţie şi de atenţie a conducătorului auto este diminuată semnificativ. Cu toate acestea, conducătorii auto se avântă adesea la drumuri lungi, fie că sunt în interes de serviciu sau în interes personal. Sunt dese situaţiile în care parcurg drumuri mai lungi de 16-18 ore de mers fără odihnă corespunzătoare. Unii şoferi chiar se laudă cu recordurile pe care le-au atins la volan fără pauze.
Conform cercetărilor, vigilenţa conducătorilor auto scade semnificativ după doar 8 ore de condus şi ajunge, ca după 24 de ore de nesomn, să scadă până la a fi similară cu cea a unui subiect aflat în stare de ebrietate, iar după 48 de ore aceasta ajunge similară cu cea a unui subiect aflat în comă alcoolică. Aceste aspecte au fost mai bine asimilate la nivel legislativ pentru segmentul de transporturi şi pentru transportatori, dar nu au fost încă puse în discuţie şi pentru traficul de turisme, legislaţia neavând încă nici o menţiune referitoare la conducătorii auto care îşi continuă călătoria fiind extrem de obosiţi.
În cazul testului „Cursa de 48h”, conducătorul auto cobai se va opri într-una dintre aceste patru situaţii