Una dintre cele mai importante creaţii ale lui Brâncuşi, obiect de dispută între ruşi şi francezi
În 1910, Tatiana Raşevskaia, o femeie de origine rusă exilată la Paris, s-a sinucis la vârsta de 23 de ani. În memoria ei, familia tinerei a cumpărat sculptura care ilustrează un cuplu care se îmbrăţişează, de la un artist român necunoscut în acea epocă. Era vorba despre „Sărutul/ Le Baiser”, în prezent una dintre cele mai importante sculpturi ale lui Constantin Brâncuşi, care a fost amplasată pe mormântul rusoaicei, ca monument funerar, scrie Mediafax.
„Este destul de puţin comun ca o operă de o asemenea importanţă, de o asemenea raritate, să fie plasată într-un loc public, cam la îndemâna oricui”, precizează Jérôme Dupuis, jurnalist al publicaţiei franceze L’Express, pentru Francetvinfo.com.
Totuşi, opera este protejată de o cutie din lemn şi supravegheată prin intermediul a trei camere video şi al unei alarme.
În 2005, un comerciant de artă i-a descoperit pe actualii proprietarii ai sculpturii în Rusia, iar, de atunci, o dispută a izbucnit între statul francez şi aceştia.
Statul francez doreşte ca sculptura să rămână în locul în care a fost amplasată iniţial, dar moştenitorii rusoaicei, care sunt proprietarii oficiali, deşi nu au acces la această lucrare, doresc să o recupereze pentru a o scoate la licitaţie.
Deocamdată, statul francez a avut câştig de cauză în toate procedurile juridice intentate, dar cei şase moştenitori ruşi au făcut apel.
În ultimii ani, cota de piaţă a lui Constantin Brâncuşi a crescut semnificativ. În 2018, sculptura sa „La jeune fille sophistiquée” a fost vândută la licitaţie pentru 62 de milioane de euro, Brâncuşi devenind al doilea cel mai scump sculptor din lume, după Alberto Giacometti.
Sculptura „Le Baiser” din cimitirul din Paris a stat apoi la baza unei serii de câteva zeci de versiuni.