Filmul „Monştri.” al regizorului Marius Olteanu a fost selectat în secţiunea Forum, considerată cea mai îndrăzneaţă a Berlinalei şi care prezintă proiecte experimentale, punând accent pe avangardă, eseuri, reportaje politice, peisaje cinematografice încă necunoscute, scrie Mediafax.
Deşi Forum este o secţiune necompetiţională, „Monştri.” este eligibil pentru premiul pentru debut acordat la Berlinale. Trofeul poate fi acordat unei producţii de debut din competiţia internaţională, precum şi din secţiunile Forum, Panorama, Perspektive Deutsches Kino şi Generation.
Lungmetrajul, o producţie a Parada Film şi Wearebasca, prezintă o zi din viaţa a doi tineri căsătoriţi, pe care familia, societatea, prietenii par că îi iubesc când sunt împreună, dar îi judecă şi resping atunci când sunt pe cont propriu, din cauza nevoilor, convingerilor şi opţiunilor lor de viaţă. Marius Olteanu semnează atât regia, cât şi scenariul peliculei, iar din distribuţie fac parte Judith State („Sieranevada”), Cristian Popa, Alexandru Potocean şi Şerban Pavlu („Inimi Cicatrizate”).
Marius Olteanu mai este cunoscut pentru scurtmetrajele „Scor alb” (2015) – de la care a pornit ideea filmului „Monştri.” – şi „No Man’s Land”, care au fost selectate în peste 30 de festivaluri, printre care cele de la Busan, Tallinn, Namur, TIFF.
În afară de producţia românească „Monştri.”, România este reprezentată la Festivalul Internaţional de Film de la Berlin 2019 de Cătălin Cristuţiu, în calitate de monteur, şi Bogdan Georgescu, în calitate de producător creativ al producţiei argentiniano-germane „Blue Boy”, de Manuel Abrąmović, care va fi prezentată în secţiunea Berlinale Shorts, potrivit Institutului Cultural Român din capitala germană.
La Berlinale Talents au fost selecţionaţi actorul Robi Urs şi producătorul Bogdan Crăciun, iar Centrul Naţional al Cinematografiei organizează standul românesc de la European Film Market. Aceasta este prima piaţă importantă de profil a anului, unde producătorii, distribuitorii, cumpărătorii, vânzătorii, finanţatorii şi reprezentanţii televiziunilor, industriei de home entertainment şi noilor media se informează cu privire la cele mai recente producţii, urmăresc evoluţia industriei cinematografice la nivel mondial şi stabilesc noi contacte de afaceri.
Cea de-a 69-a ediţie a Festivalului de Film de la Berlin va avea loc în perioada 7 – 17 februarie.
Regizorul chilian Sebastián Lelio şi producătoarea de film şi actriţa britanică Trudie Styler se numără printre membrii juriului internaţional al ediţiei de anul acesta a Berlinalei, prezidat de actriţa franceză Juliette Binoche. Li se alătură în juriu criticul de film american Justin Chang, actriţa germană Sandra Hüller şi curatorul şi scriitorul american Rajendra Roy.
Organizatorii Berlinalei 2019 au finalizat, în ianuarie, programele pentru selecţia oficială, 17 filme concurând pentru urşii de aur şi argint, iar şase lungmetraje fiind prezentate în afara competiţiei. 20 dintre filme, produse sau coproduse de 25 de ţări, vor fi prezentate în premieră mondială.
Din cele 17 filme din competiţie, şapte sunt regizate de femei.
Prezentăm mai jos filmele din selecţia oficială a Festivalului de la Berlin 2019:
„Yi miao zhong (One Second)”, de Zhang Yimou (China)
„Der Boden unter den Füßen/ The Ground beneath My Feet”, de Marie Kreutzer (Austria)
„Di jiu tian chang/ So Long, My Son”, de Wang Xiaoshuai (China)
„Elisa y Marcela/ Elisa & Marcela”, de Isabel Coixet (Spania)
„Der Goldene Handschuh/ The Golden Glove”, de Fatih Akin (Germania/ Franţa)
„Gospod postoi, imeto i’ e Petrunija/ God Exists, Her Name is Petrunya”, de Teona Strugar Mitevska (Macedonia/ Belgia/ Slovenia/ Croaţia/ Franţa)
„Grâce à Dieu/ By the Grace of God”, de François Ozon (Franţa)
„Ich war zuhause, aber/ I Was at Home, But”, de Angela Schanelec (Germania/ Serbia)
„The Kindness of Strangers”,de Lone Scherfig (Danemarca/ Canada/ Suedia/ Germania/ Franţa) – filmul de deschidere
„Kız Kardeşler/ A Tale of Three Sisters”, de Emin Alper (Turcia/ Germania/ Olanda/ Grecia)
„Mr. Jones”, de Agnieszka Holland (Polonia/ Marea Britanie/ Ucraina)
„Öndög”, de Wang Quan’an (Mongolia)
„L’adieu à la nuit/ Farewell to the Night”, de André Téchiné (Franţa/ Germania) – în afara competiţiei
„Amazing Grace”, de Alan Elliott (SUA) – documentar, în afara competiţiei
„Marighella”, de Wagner Moura (Brazilia) – în afara competiţiei
„The Operative”, de Yuval Adler (Germania/ Israel/ Franţa/ SUA) – în afara competiţiei
„La paranza dei bambini/ Piranhas”, de Claudio Giovannesi (Italia)
„Répertoire des villes disparues/ Ghost Town Anthology”, de Denis Côté (Canada)
„Synonymes/ Synonyms”, de Nadav Lapid (Franţa/ Israel/ Germania)
„Systemsprenger/ System Crasher”, de Nora Fingscheidt (Germania)
„Ut og stjæle hester/ Out Stealing Horses”, de Hans Petter Moland (Norvegia/ Suedia/ Danemarca)
„Varda par Agnès/ Varda by Agnès”, de Agnès Varda (Franţa) – documentar, în afara competiţiei
„Vice”, de Adam McKay (SUA) – în afara competiţiei