Aproximativ şapte din zece români ascultă muzică în timp ce conduc, iar CD-urile sunt pe locul al treilea în topul surselor muzicale, dominat de radio, potrivit unui studiu privind obiceiurile la volan remis MEDIAFAX.
71,9% dintre şoferii români declară că ascultă frecvent muzică la volan, dance, slow şi pop fiind cele mai apreciate genuri muzicale, arată un studiu realizat de OMV Data Center cu privire la obiceiurile românilor la volan, scrie
Mediafax.
Potrivit datelor, românii sunt nedespărţiţi de muzică atunci când se află la volan: şapte din zedce (71,9%) şoferi români ascultă tot timpul muzică în timp ce conduc, în timp ce 17,6% din totalul respondenţilor au răspuns că ascultă muzică aproape de fiecare dată când conduc şi doar 8,3% ascultă muzică ocazional. Doar 2,2% dintre respondenţi au declarat că nu ascultă muzică niciodată în timp ce conduc un autovehicul.
Cele mai populare genuri muzicale ascultate la volan sunt muzica dance, muzica uşoară şi cea pop (cu peste 60% dintre răspunsuri), urmate în proporţii aproape egale (20-30%) de rock, house, hip-hop, muzică clasică, rap, muzică tradiţională şi electronică.
„Stilul de muzică preferat la volan de către şoferii din România este în concordanţă cu tendinţa acestora de a-şi personaliza maşina, de a o denumi şi de a o considera un membru al familiei, o parte integrantă din universul lor cotidian. Stilul de muzică preferat în timpul condusului este o expresie firească a personalităţii şoferului, a preferinţelor şi preocupărilor sale cotidiene sau chiar a modului de relaxare practicat cel mai frecvent. E foarte probabil ca genul muzical preferat la volan să fie de fapt genul muzical ascultat în general de consumatori în timpul liber, lucru care plasează şofatul în rândul celor mai plăcute rutine – cele care creează relaxare şi stare de bine”, spune psihologul Nina Paraschivescu, analizând rezultatele acestei cercetări.
Când este vorba despre sursa muzicii, în topul preferinţelor şoferilor români se află radioul, variantă aleasă de aproape toţi respondenţii (92%). Urmează stick-urile de memorie (USB) – 37,5% şi CD-urile – 29%. Topul este completat de telefonul mobil (17%), YouTube (12,2%) şi aplicaţii muzicale mobile (5,4%).
Gusturile românilor pentru tehnologia de la sfârşitul secolului trecut se fac simţite şi în faptul că mai pot fi găsite casete în torpedoul a cel mult 1,9% dintre români.
Acelaşi studiu arată că patru din zece (38,3%) şoferi români au cumpărat/ primit un nou CD în ultimele 6 luni. 28,6% dintre respondenţi declară că au cumpărat/primit un CD cu muzică în ultimele trei luni, 9,8% – în ultimele 6 luni şi 7,6% în ultimele 12 luni. În total, aproape jumătate dintre şoferii intervievaţi (46%) au cumpărat sau oferit un CD cu muzică în ultimul an, ponderea celor care nu au mai cumpărat/oferit un CD de mai bine de un an fiind aproximativ egală – 44,3%. 1 din 10 români nu a cumpărat sau primit niciodată un CD cu muzică.
Pe termen scurt, CD-urile audio încă reprezintă o opţiune pentru şoferii din România. Pe termen mediu şi lung, luând în calcul avansul tehnologic al autoturismelor, sistemele multimedia bazate pe conexiune Bluetooth, Wi-fi şi USB, trendul de întinerire al parcului auto din România, dezvoltarea şi popularitatea aplicaţiilor de streaming audio şi oprirea producţiei de astfel de compact discuri pe continentul american, tot în vederea concentrării pe platforme online, se preconizează scăderea utilizării CD-urilor şi pe piaţa românească, până la eliminarea lor definitivă (pe termen lung), se arată în comunicat.